26-06-2017 | Boeken
IJzendoorn, M. H. van, & Rosmalen, L. van (red.) (2016). Pedagogiek in beeld. Een inleiding in de pedagogische studie van opvoeding, onderwijs en hulpverlening
Houten: Bohn Stafleu van Loghum. ISBN 978 90 368 0615 2, 437 p., € 49,99
Auteur:
Prof. dr. Karla G. Van Leeuwen
Gepubliceerd in:
Kind en adolescent
|
Uitgave 3/2017
Log in om toegang te krijgen
Extract
Pedagogiek in beeld van Van IJzendoorn en Van Rosmalen is een grondige bewerking van de vorige editie (2005) en telt 29 hoofdstukken, waarvan meer dan de helft nieuw is. Pedagogiek, of de studie van opvoeding, onderwijs en hulpverlening met het oog op de ontwikkeling van de mens, wordt hier benaderd als een empirisch-analytische wetenschap (een stroming naast de geesteswetenschappelijke pedagogiek). Deze empirisch-analytische stroming maakt op systematische wijze gebruik van methoden (observatie, experiment, interview, test en vragenlijst) om een bepaalde pedagogische vraag te beantwoorden of een aspect van de opvoedingsrealiteit te analyseren. Dit levert kennis en inzichten op voor de pedagogische praktijk van opvoeding, onderwijs en hulpverlening, zonder normatief te zijn, dat wil zeggen: zonder te willen voorschrijven wat moet of niet mag. Omdat pedagogiek of pedagogische wetenschappen een parapluterm is voor verschillende pedagogische domeinen (algemene pedagogiek, gezinspedagogiek, orthopedagogiek, leerproblemen en onderwijspedagogiek), zijn voor elk van deze domeinen verschillende actuele thema’s geselecteerd, geschreven door Nederlandse en Vlaamse wetenschappers. Het is niet de bedoeling van het boek om een encyclopedisch overzicht te bieden, maar om de lezer in deze bredere pedagogische domeinen in te leiden met enkele weloverwogen thema’s als illustratie. …