Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-09-2011 | Original Article | Uitgave 5/2011

Psychological Research 5/2011

If it’s hard to read… try harder! Processing fluency as signal for effort adjustments

Tijdschrift:
Psychological Research > Uitgave 5/2011
Auteurs:
Gesine Dreisbach, Rico Fischer
Belangrijke opmerkingen
We would like to thank Julia Fritz and Sara Hansen for data collection.

Abstract

Experiencing difficulties during information processing can either be used as signal for the increased need of cognitive effort (“try harder”), or as avoidance signal for future action selection (“avoid and switch”). These alternative ideas are currently reflected in two seemingly opposing theories of anterior cingulate cortex function, namely the conflict monitoring versus the outcome evaluation account. Botvinick (2007) recently suggested that both positions might converge on the detection of aversive signals. Here, we will show that low perceptual fluency, which is known to evoke negative affective reactions, triggers the mobilization of cognitive effort even in the absence of response conflicts. More precisely, in three experiments effort adjustments in reaction to fluency manipulations as indicated by significant interactions of Fluency N  × FluencyN−1 were found. It follows that an aversive signal (here: low fluency) is not only used for effort prediction but also for effort adjustments.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2011

Psychological Research 5/2011 Naar de uitgave