Skip to main content
Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7. Hulpboek voor mensen met een ernstige verstandelijke beperking

Auteurs : Drs. A. Scharloo, Drs. S. Ebbers, Drs. M. Spijker

Gepubliceerd in: SOS - snelle opvang bij seksueel misbruik van mensen met een verstandelijke beperking

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Inleiding

Mensen met een ernstige verstandelijke beperking die seksueel misbruik meemaken, zullen vaak cognitief niet kunnen begrijpen wat hen overkomen is. Wanneer bij deze cliënten seksueel misbruik plaatsvindt door een belangrijke ander van wie het slachtoffer afhankelijk is, wordt de cliënt geschaad in zijn vertrouwen. De cliënt ervaart dat degene aan wie hij zich toevertrouwt, ook degene is die hem pijn kan doen. De behoefte aan bescherming, die de cliënt zowel op lichamelijk als emotioneel gebied heeft, wordt tegelijkertijd ook bedreigend en risicovol; een probleem waar niet uit te komen is. De cliënt zal de neiging kunnen ontwikkelen emotioneel contact te ontlopen en zich terugtrekken.
Literatuur
1.
go back to reference Zon, A. van (2010). ‘Ik wil ook’ –; Leren in kinderdagcentra. Antwerpen: Garant. Zon, A. van (2010). ‘Ik wil ook’ –; Leren in kinderdagcentra. Antwerpen: Garant.
2.
go back to reference Hewitt, S.K. (2007). Brief screening for sexual abuse in very young children. San Diego: conference. Hewitt, S.K. (2007). Brief screening for sexual abuse in very young children. San Diego: conference.
3.
go back to reference Rothschild, B. (2000). The body Remembers: the Psychophysiology of trauma and trauma treatment. New York: Norton7 Company. Rothschild, B. (2000). The body Remembers: the Psychophysiology of trauma and trauma treatment. New York: Norton7 Company.
4.
go back to reference Corbett, A. (2009). Words as second language – The psychotherapeutic challenge of severe intellectual disability. In: Intellectual disability, trauma and psychotherapy. Cottis: Routledge. Corbett, A. (2009). Words as second language – The psychotherapeutic challenge of severe intellectual disability. In: Intellectual disability, trauma and psychotherapy. Cottis: Routledge.
Metagegevens
Titel
Hulpboek voor mensen met een ernstige verstandelijke beperking
Auteurs
Drs. A. Scharloo
Drs. S. Ebbers
Drs. M. Spijker
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0328-1_7