Skip to main content
main-content
Top

25-06-2019 | Huisartsgeneeskunde | Nieuws

Handboek pijnrevalidatie | Boekrecensie NTR

Het eerste Nederlandse Handboek pijnrevalidatie geeft een compact overzicht van stepped care behandelmogelijkheden en -onmogelijkheden en geeft handvatten voor uitleg, educatie en advies. Hiermee is het boek een aanrader voor meerdere zorgverleners, waaronder huisartsen. In de juni-editie van het Nederlands Tijdschrift voor Revalidatiegeneeskunde (NTR) stond een recensie.

De auteurs hebben een boek over een groot onderwerp als dit redelijk compact geschreven; het ontstaan en de impact van chronische pijn, hoe pijn te meten en te behandelen en hoe zorg rondom patiënten met chronische pijn te organiseren komen allemaal aan bod. Het boek bestaat uit vijf delen die op hun beurt weer bestaan uit een aantal hoofdstukken. Ieder hoofdstuk wordt voorafgegaan door een goede samenvatting. Soms wordt de uitleg verduidelijkt door citaten van patiënten of casuïstiek. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een overzichtelijke en up-to-date literatuurlijst.

Wat dit boek bijzonder maakt, is dat het niet voor de revalidatiearts alleen is geschreven maar juist ook voor andere zorgprofessionals die in aanraking komen met patiënten met chronische pijn. Daarnaast vormt stepped care (eveneens uitgebreid beschreven in de Zorgstandaard Chronische pijn) een belangrijke leidraad; voor ons is het van meerwaarde om te weten wat er geboden kan worden in de eerste lijn en vice versa. Daarnaast wordt in hoofdstuk 21, geheel in lijn met de visie van de Medisch Specialist 2025, extra aandacht geschonken aan transmurale zorgmodellen om de zorg beter af te stemmen.

Het eerste Nederlandse Handboek pijnrevalidatie geeft een compact overzicht van stepped care behandelmogelijkheden en -onmogelijkheden en geeft handvatten voor uitleg, educatie en advies. Hiermee is het boek een aanrader voor meerdere zorgverleners (aios revalidatiegeneeskunde, revalidatieartsen, paramedici in eerste- en tweede lijn, huisartsen en medisch specialisten zoals anesthesisten, reumatologen en neurologen). Voor ons bleek het een handzaam boek dat ons inzicht gaf in hoe we, door goede uitleg en het timen van de juiste zorg, patiënten wel degelijk iets kunnen bieden.

Lees de hele recensie van J.A. (Janneke) Haisma en E. (Ilse) Halma in het Nederlands Tijdschrift voor Revalidatiegeneeskunde (NTR). Naar de recensie >>

Ga voor meer informatie en om het boek te bestellen naar de BSL Shop >>

Bron: Nederlands Tijdschrift voor Revalidatiegeneeskunde

Onze productaanbevelingen

BSL Huisarts Totaal

Met BSL Huisarts Totaal bouwt u efficiënt aan uw vakkennis. U krijgt digitale toegang tot boeken, veelgestelde vragen, casuïstiek en zes vaktijdschriften voor huisartsen. Daarnaast vindt u praktijkgerichte nascholing: geaccrediteerde e-learnings, web-tv’s en toetsen. Alles om u nóg beter te maken in uw vak.

BSL Fysiotherapeut Totaal

Zoekt u casuïstiek over nekklachten of wilt u meer weten over lage rugpijn? Met dit online abonnement kunt u uw vakkennis optimaal bijhouden en uitbreiden. U krijgt toegang tot een groot aantal fysiotherapieboeken en geaccrediteerde online nascholing, zoals e-learnings en web-tv's.