Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-08-2014 | Original Paper | Uitgave 8/2014

Journal of Autism and Developmental Disorders 8/2014

How Will DSM-5 Affect Autism Diagnosis? A Systematic Literature Review and Meta-analysis

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 8/2014
Auteurs:
Kristine M. Kulage, Arlene M. Smaldone, Elizabeth G. Cohn
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s10803-014-2065-2) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

We conducted a systematic review and meta-analysis to determine the effect of changes to the Diagnostic and Statistical Manual (DSM)-5 on autism spectrum disorder (ASD) and explore policy implications. We identified 418 studies; 14 met inclusion criteria. Studies consistently reported decreases in ASD diagnosis (range 7.3–68.4 %) using DSM-5 criteria. There were statistically significant pooled decreases in ASD [31 % (20–44), p = 0.006] and DSM-IV-TR subgroups of Autistic disorder [22 % (16–29), p < 0.001] and pervasive developmental disorder-not otherwise specified (PDD-NOS) [70 % (55–82), p = 0.01]; however, Asperger’s disorder pooled decrease was not significant [70 % (26–94), p = 0.38]. DSM-5 will likely decrease the number of individuals diagnosed with ASD, particularly the PDD-NOS subgroup. Research is needed on policies regarding services for individuals lacking diagnosis but requiring assistance.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Extra materiaal
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 8/2014

Journal of Autism and Developmental Disorders 8/2014 Naar de uitgave