Een smartphone-applicatie die de taxi belt als de patiënt een afspraak heeftt in het ziekenhuis. Het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam presenteert komende week de applicatie Hospitality App die een bezoek aan het ziekenhuis makkelijker moet maken voor oudere patiënten.
Oudere patiënten met een smartphone kunnen met de Hospitality App het vervoer per taxi regelen voor hun afspraak op de polikliniek. De app zorgt er ook voor dat bij aankomst in het ziekenhuis een Hospitality Host klaarstaat. Dat is een medisch student die de patiënt verder begeleidt op zijn route door het ziekenhuis.
Door die combinatie met extra begeleiding is de Hospitality App niet gewoon een soort navigatie-app, meent het ziekenhuis, maar meer een middel voor een 'persoonlijke verbinding'. 'Indien gewenst kan de student bij het consult aanwezig blijven en dit samen met de patiënt nabespreken', stelt het AMC.
Ontzorgd
Volgens het AMC laat de Hospitality App zien dat 'ouderen via digitale innovatie écht kunnen worden ’ontzorgd'. Het ziekenhuis hoopt met deze aanpak de no-show op de poli flink te verlagen. Met de app is de patiënt immers op tijd in het ziekenhuis en hoeft hij in het ziekenhuis niet langer zelf de weg te zoeken.
Volgens het AMC is dit de eerste app in Nederland die gebruikt maakt van het elektronisch patiëntendossier. De Hospitality App wordt op 19 februari gepresenteerd. De app kan ook gebruikt kunnen worden door andere zorginstellingen.
Een andere interessante app is de app die incontinente ouderen attendeert op een toiletbezoek.
Voor verpleegkundigen is er ook nog de app I Am Florence
Auteur(s): Jaap Meijers