Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-04-2008 | Original Paper | Uitgave 2/2008

Cognitive Therapy and Research 2/2008

Hopelessness Theory and the Approach System: Cognitive Vulnerability Predicts Decreases in Goal-Directed Behavior

Tijdschrift:
Cognitive Therapy and Research > Uitgave 2/2008
Auteurs:
Gerald J. Haeffel, Lyn Y. Abramson, Paige C. Brazy, James Y. Shah

Abstract

The study tested an integration of the hopelessness theory of depression (Abramson et al. 1989) and Davidson’s (1994) approach/withdrawal theory of depression in a sample of undergraduates (N = 248). According to this integrated theory (Abramson et al. 2002), cognitive vulnerability to depression interacts with stress to produce hopelessness, which signals a shut-down of the approach system. A shut-down of the approach system is reflected by decreases in goal-directed behavior, and in turn, the symptoms of depression. The study tested the hypothesized etiological chain of cognitive vulnerability-stress, hopelessness, goal-directed behavior, and depressive symptoms. Consistent with hypotheses, cognitive vulnerability interacted with stress to predict changes in goal-directed behavior. Importantly, the relationship between the cognitive vulnerability-stress interaction and goal-directed behavior was mediated by hopelessness. Participants who experienced a decrease in goal-directed behavior had higher levels of depressive symptoms than those who did not experience a decrease in goal-directed behavior.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2008

Cognitive Therapy and Research 2/2008 Naar de uitgave