Skip to main content
Top

2002 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Hoofdstuk 15 Theorievorming

Auteur : Drs. W. Boog

Gepubliceerd in: Inleiding in de verpleegkunde en aspecten van de verpleegkundige beroepsuitoefening

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een van de kenmerken van professioneel verpleegkundig handelen is dat verpleegkundigen hun handelen baseren op theoretische kennis (zie par. 1.3). Voorheen werd aan het verplegen vorm en inhoud gegeven vanuit ervaringen en tradities en niet vanuit een theoretische basis. Een goed voorbeeld hiervan is de gewoonte die heel lang heeft bestaan om bij patiënten in het ziekenhuis elke ochtend, vaak diep in de nacht, de temperatuur op te nemen en de polsfrequentie te tellen. Een ander voorbeeld is dat elke patiënt bij opname in bad moest en nachtkleding moest aantrekken, ook al werd er verder nog niets gedaan.
Met de invoering van het methodisch werken werden al deze rituelen ter discussie gesteld. Er lagen immers geen verpleegkundige diagnosen of beoogde resultaten aan ten grondslag en ook kon niemand aangeven waarom men dit deed en waarom altijd, bij elke zorgvrager. Een goed voorbeeld dat dergelijke tradities de zorgvrager ook kunnen schaden, is het scheren voor een operatie. Scheren is niet alleen belastend voor een patiënt, maar ook blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat het risico van infecties erdoor toeneemt. Toch scheren veel verpleegkundigen nog steeds patiënten voor een operatie. Het begrip ‘evidence-based’ verplegen dringt zich hierbij op. Wat dat precies is zullen we in dit hoofdstuk bespreken.
Maar eerst lichten we toe wat we onder een theorie verstaan. Duidelijk zal worden dat ‘de theorie’ niet bestaat en dat er meerdere vormen zijn. Een vorm van een theorie is een model. We geven een beschrijving van drie Nederlandstalige verpleegkundige modellen en drie modellen die in de Verenigde Staten ontwikkeld zijn.
Literatuur
go back to reference Barker, P. ‘Ik heb het woord “model” nooit gebruikt’. TvZ: nr. 3, 86–89, 1994. Barker, P. ‘Ik heb het woord “model” nooit gebruikt’. TvZ: nr. 3, 86–89, 1994.
go back to reference Beelen, A. van. De thermometer in de ban. Verpleegkunde Nieuws: nr. 11, 16–17, 2001. Beelen, A. van. De thermometer in de ban. Verpleegkunde Nieuws: nr. 11, 16–17, 2001.
go back to reference Bergen, B. van, Hollands, L. Naar een profiel van de verpleegkundige. De Tijdstroom, Lochem 1975, 1983/5. Bergen, B. van, Hollands, L. Naar een profiel van de verpleegkundige. De Tijdstroom, Lochem 1975, 1983/5.
go back to reference Brouns, G. Zelfzorgtheorie van Orem. Kavanah, Dwingeloo 1993. Brouns, G. Zelfzorgtheorie van Orem. Kavanah, Dwingeloo 1993.
go back to reference Bruggen, H. van der (red.). De delta van de Nederlandse verpleging. De Tijdstroom, Lochem 1992/3. Bruggen, H. van der (red.). De delta van de Nederlandse verpleging. De Tijdstroom, Lochem 1992/3.
go back to reference Bruggen, H. van der. Verpleegkundige theorieën. In: Verpleegkundig consult. 1–12, Bohn Stafleu Van Loghum, Houten 1999 Bruggen, H. van der. Verpleegkundige theorieën. In: Verpleegkundig consult. 1–12, Bohn Stafleu Van Loghum, Houten 1999
go back to reference Eliens, A., Eliens-Euwals, S. De praktijk van verpleegkundige theorieën en modellen. Intro, Nijkerk 1995. Eliens, A., Eliens-Euwals, S. De praktijk van verpleegkundige theorieën en modellen. Intro, Nijkerk 1995.
go back to reference Engeltjes, A., Heijnen-Kaales, Y. Belangrijke rol voor verpleegkundige adviesraden. Onderzoeksgebruik is nog lang geen gemeengoed. TvZ: nr.15/16, 466–468, 1997. Engeltjes, A., Heijnen-Kaales, Y. Belangrijke rol voor verpleegkundige adviesraden. Onderzoeksgebruik is nog lang geen gemeengoed. TvZ: nr.15/16, 466–468, 1997.
go back to reference Evers, G.C.M. Theorieën en principes van verpleegkunde. Universitaire Pers Leuven/Van Gorcum, Assen 1991. Evers, G.C.M. Theorieën en principes van verpleegkunde. Universitaire Pers Leuven/Van Gorcum, Assen 1991.
go back to reference Grypdonck, M., Koene, G.E. e.a. Integrerende verpleegkunde: wetenschap in praktijk. De Tijdstroom, Lochem 1980. Grypdonck, M., Koene, G.E. e.a. Integrerende verpleegkunde: wetenschap in praktijk. De Tijdstroom, Lochem 1980.
go back to reference Grypdonck, M. Integrerende verpleegkunde; een situatie scheppende theorie. Metamedica: 421–438, 1986. Grypdonck, M. Integrerende verpleegkunde; een situatie scheppende theorie. Metamedica: 421–438, 1986.
go back to reference Heijnen-Kaales, Y., Leytens, J. Wetenschap in de praktijk. TvZ: nr. 7, 208–210, 2001. Heijnen-Kaales, Y., Leytens, J. Wetenschap in de praktijk. TvZ: nr. 7, 208–210, 2001.
go back to reference Henderson, V., Harmer, B. Textbook of the principals and practice of nursing. McMillan, New York 1955. Henderson, V., Harmer, B. Textbook of the principals and practice of nursing. McMillan, New York 1955.
go back to reference Henderson, V. Grondbeginselen van de verpleegkunde. De Tijdstroom, Lochem 1976. Henderson, V. Grondbeginselen van de verpleegkunde. De Tijdstroom, Lochem 1976.
go back to reference Jong, J.H.J. de. Basiselementen voor de verpleegkundige theorie en praktijk, Elsevier, Amsterdam 1983. Jong, J.H.J. de. Basiselementen voor de verpleegkundige theorie en praktijk, Elsevier, Amsterdam 1983.
go back to reference Jong, J.H.J. de, Salentijn, C. (red.) Verpleegkunde in perspectief. Bohn Stafleu Van Loghum, Houten 1993. Jong, J.H.J. de, Salentijn, C. (red.) Verpleegkunde in perspectief. Bohn Stafleu Van Loghum, Houten 1993.
go back to reference Koene, G., Grypdonck, M., e.a. Integrerende verpleegkunde: wetenschap in praktijk. De Tijdstroom, Lochem 1980, 1989/3. Koene, G., Grypdonck, M., e.a. Integrerende verpleegkunde: wetenschap in praktijk. De Tijdstroom, Lochem 1980, 1989/3.
go back to reference Masselink, H., Ruiter, L. de. Welke visie is patiëntgericht? TvZ: nr.22, 681–684, 1994. Masselink, H., Ruiter, L. de. Welke visie is patiëntgericht? TvZ: nr.22, 681–684, 1994.
go back to reference McCaugherty, D. Denken en doen: de begrippen theorie en praktijk. In: Verpleegkundig Perspectief: nr.2, 7–17, 1993. McCaugherty, D. Denken en doen: de begrippen theorie en praktijk. In: Verpleegkundig Perspectief: nr.2, 7–17, 1993.
go back to reference Meleis, A.I. Theoretical nursing: development and progress. J.B. Lippincott Company, Philadelphia 1991/2. Meleis, A.I. Theoretical nursing: development and progress. J.B. Lippincott Company, Philadelphia 1991/2.
go back to reference NU’91. Rode en gouden kaarten op NU’91-congres. Verpleging nu: nr.5, 4–9, 1996. NU’91. Rode en gouden kaarten op NU’91-congres. Verpleging nu: nr.5, 4–9, 1996.
go back to reference Orem, D.E. Nursing concepts of practice. McGraw Hill, New York 1971, 1981, 1985. Orem, D.E. Nursing concepts of practice. McGraw Hill, New York 1971, 1981, 1985.
go back to reference Pasch, T. van. Klinische besluitvorming op basis van de beste onderzoeksresultaten. TvZ: nr. 12, 367–369, 2000. Pasch, T. van. Klinische besluitvorming op basis van de beste onderzoeksresultaten. TvZ: nr. 12, 367–369, 2000.
go back to reference Peplau, H. Interpersonal relations in nursing. Putnam’s Sons, New York 1952. Peplau, H. Interpersonal relations in nursing. Putnam’s Sons, New York 1952.
go back to reference Seunke, W.H. De nieuwe kleren van de verpleegkundige. TvZ: nr.1, 3–5, 1986. Seunke, W.H. De nieuwe kleren van de verpleegkundige. TvZ: nr.1, 3–5, 1986.
Metagegevens
Titel
Hoofdstuk 15 Theorievorming
Auteur
Drs. W. Boog
Copyright
2002
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9448-7_15