Skip to main content
Top

1998 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Hoofdstuk 11 Omgaan met zorgvragers in een crisis

Auteurs : Drs. H. M. de Vocht, Drs. J. H. J. de Jong

Gepubliceerd in: Menswetenschappen & Communicatie en interactie in de verpleegkundige beroepsuitoefening

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

“Ik stond als aan de grond genageld, ik wist niet wat ik moest doen… of ik überhaupt wat kon doen. Ik leek wel een eerstejaars stagiaire!” Een crisis zouden we kunnen omschrijven als een tijdstip waarop men een beslissing moet nemen om de ontstane situatie aan te kunnen: een kritiek moment. Vaak kunnen mensen op een dergelijk moment juist geen beslissing nemen en komen dan in een crisissituatie terecht: een aaneenschakeling van momenten waarop men in een bedreigende situatie onzekerheid, frustratie of psychische dan wel sociale druk ervaart.
In dit hoofdstuk gaan we nader in op de volgende vragen:
  • wat is een crisis en hoe reageren mensen op een crisis
  • hoe zit een crisis in elkaar en op welke wijze kun je daarmee omgaan
  • wat zijn afweer- en copingmechanismen
  • wat is stress en welke gevolgen kan dit hebben
  • hoe kunnen we omgaan met stress en crisis en de gevolgen ervan?
Metagegevens
Titel
Hoofdstuk 11 Omgaan met zorgvragers in een crisis
Auteurs
Drs. H. M. de Vocht
Drs. J. H. J. de Jong
Copyright
1998
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7421-2_11