Skip to main content
Top

1998 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Hoofdstuk 10 Attitudevorming en beroepshouding

Auteurs : Drs. H. M. de Vocht, Drs. J. H. J. de Jong

Gepubliceerd in: Menswetenschappen & Communicatie en interactie in de verpleegkundige beroepsuitoefening

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

“Ze kon goed leren, hard werken en wilde graag in de verpleging… helaas lukte het in de praktijk helemaal niet. Ze kon op een of andere manier niet goed inschatten hoe je je als hulpverlener moet opstellen ten opzichte van de zorgvrager.” Deze toelichting op een praktijkbeoordeling geeft overduidelijk aan dat het niet eenvoudig is exact aan te geven wat er soms schort aan de ‘houdingsaspecten’ en hoe dit tekort ontstaat. Een beroepshouding is niet even ‘aan te leren’ of slechts een kwestie van ‘aanvoelen’ of een zaak van ‘de opvoeding’.
In dit hoofdstuk laten we zien hoe een attitude wordt opgebouwd en wat zich daarbinnen afspeelt. Kennis hiervan nemen is van groot belang voor het kunnen inschatten van de eigen beroepshouding en het verwerven van een goede attitude.
Metagegevens
Titel
Hoofdstuk 10 Attitudevorming en beroepshouding
Auteurs
Drs. H. M. de Vocht
Drs. J. H. J. de Jong
Copyright
1998
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7421-2_10