Skip to main content
Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

11. Hogere cerebrale functies

Auteurs : L.N. Bouman, H.W.G.M. Boddeke, J.H.J. Muntinga

Gepubliceerd in: Leerboek medische fysiologie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De geheugenfunctie van zenuwcellen is functioneel bijzonder, omdat die de basis vormt van leerprocessen en onmisbaar is voor waarnemen en handelen, de twee hoofdfuncties van het zenuwstelsel. Als voorbeelden van leerprocessen komen geconditioneerde reflexen, reflectoir en declaratief leren aan de orde. Er wordt onderscheid gemaakt tussen het korte- en langetermijngeheugen en de wegen waarlangs informatie waargenomen wordt, worden beschreven. De appreciatie van de prikkels in de vorm van emotionele beleving komt aan de orde en de wijze waarop deze vergezeld kan gaan van bijbehorende lichamelijke verschijnselen. De lokalisatie van hersenfuncties wordt toegelicht, de hierop gebaseerde onderverdeling in schors- en associatievelden en de wijze waarop de twee hemisferen met elkaar communiceren. Ten slotte worden de bij het uitvoeren en verstaan van spraak betrokken mechanismen besproken.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Metagegevens
Titel
Hogere cerebrale functies
Auteurs
L.N. Bouman
H.W.G.M. Boddeke
J.H.J. Muntinga
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9910-9_11