Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 3/2016

01-10-2016

Hoe kunnen ouders meer betrokken worden bij de behandeling van hun kind?

Adviesgesprek leidt tot meer overeenstemming

Auteurs: Drs. Esther Ten Brink, Prof. dr. Pier Prins, Drs. Joke Koevoets

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Kan een gestandaardiseerd adviesgesprek ouders stimuleren om deel te nemen aan een oudertraining? In het adviesgesprek is structureel aandacht voor de samenwerkingsrelatie tussen behandelaars en ouders, en komen de factoren die van invloed kunnen zijn op de problematiek aan de orde. Vervolgens komen behandelaar en ouders gezamenlijk tot een behandelplan. Uit de hier beschreven onderzoeksresultaten blijkt dat dit alles een positief effect heeft op de deelname aan een oudertraining.
Literatuur
go back to reference Barkley, R.A. (1998). Opstandige kinderen. Lisse: Swets & Zeitlinger. Barkley, R.A. (1998). Opstandige kinderen. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Borkovec, T.D., & Nau, S.D. (1972). Credibility of analogue therapy rationales. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 3, 257-260.CrossRef Borkovec, T.D., & Nau, S.D. (1972). Credibility of analogue therapy rationales. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 3, 257-260.CrossRef
go back to reference Widenfelt, B.M., Goedhart, A.W., Treffers, P.D.A., Goodman, R. Dutch version of the Stengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). European Child & Adolescent Psychiatry 2003;12:281-289.CrossRef Widenfelt, B.M., Goedhart, A.W., Treffers, P.D.A., Goodman, R. Dutch version of the Stengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). European Child & Adolescent Psychiatry 2003;12:281-289.CrossRef
go back to reference Jiang, Y., & Johnston, C. (2010Jiang nbhb). Parents’ dilemma’s in choosing empirically supported treatments for child ADHD. The ADHD Report. New York: Guilford Press Jiang, Y., & Johnston, C. (2010Jiang nbhb). Parents’ dilemma’s in choosing empirically supported treatments for child ADHD. The ADHD Report. New York: Guilford Press
go back to reference Johnston, C., Mah, J.W.T., & Regambal, M. (2010). Parenting cognitions and treatment beliefs as predictors of experience using behavioral parenting strategies in families of children with attentiondeficit/ hyperactivity disorder. Behavior Therapy 41, 491-504.CrossRefPubMed Johnston, C., Mah, J.W.T., & Regambal, M. (2010). Parenting cognitions and treatment beliefs as predictors of experience using behavioral parenting strategies in families of children with attentiondeficit/ hyperactivity disorder. Behavior Therapy 41, 491-504.CrossRefPubMed
go back to reference Mah, J.W., & Johnston, C. (2008). Parental social cognitions: Considerations in the acceptability of and engagement in behavioral parent training. Clinical Child and Family Psychology Review 11, 218-236.CrossRefPubMed Mah, J.W., & Johnston, C. (2008). Parental social cognitions: Considerations in the acceptability of and engagement in behavioral parent training. Clinical Child and Family Psychology Review 11, 218-236.CrossRefPubMed
go back to reference Morrissey-Kane, E., & Prinz, R.J. (1999) Engagement in child and adolescent treatment: The role of parental cognitions and attributions. Clinical Child and Family Psychology Review 2(3), 183-197.CrossRefPubMed Morrissey-Kane, E., & Prinz, R.J. (1999) Engagement in child and adolescent treatment: The role of parental cognitions and attributions. Clinical Child and Family Psychology Review 2(3), 183-197.CrossRefPubMed
go back to reference Nock M.K., Ferriter C., Holmberg E. (2006). Parents beliefs about treatment credibility and effectiveness: assessment and relation to subsequent treatment participation. Journal of Child and Family Studies, 16, 27-38.CrossRef Nock M.K., Ferriter C., Holmberg E. (2006). Parents beliefs about treatment credibility and effectiveness: assessment and relation to subsequent treatment participation. Journal of Child and Family Studies, 16, 27-38.CrossRef
go back to reference Nock M.K., Kazdin A.E. (2005). Randomized controlled trial of a brief intervention for increasing participation in parent management training. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 73(5), 872-879.CrossRefPubMed Nock M.K., Kazdin A.E. (2005). Randomized controlled trial of a brief intervention for increasing participation in parent management training. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 73(5), 872-879.CrossRefPubMed
go back to reference Thornton S., & Calam R. (2011). Predicting intention to attend and actual attendance at a universal parent-training programme: A comparison of social cognition models. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 16(3), 365-383.CrossRefPubMed Thornton S., & Calam R. (2011). Predicting intention to attend and actual attendance at a universal parent-training programme: A comparison of social cognition models. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 16(3), 365-383.CrossRefPubMed
go back to reference Westermann G. (2011). Ouders adviseren in de jeugd-ggz: Het ontwerp van een gestructureerd adviesgesprek [Dissertatie]. Maastricht, Universiteit Maastricht. Westermann G. (2011). Ouders adviseren in de jeugd-ggz: Het ontwerp van een gestructureerd adviesgesprek [Dissertatie]. Maastricht, Universiteit Maastricht.
go back to reference Westermann, G., & Maurer, J. (2007). Beter communiceren in de hulpverlening - Het dialoogmodel als leidraad. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Westermann, G., & Maurer, J. (2007). Beter communiceren in de hulpverlening - Het dialoogmodel als leidraad. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Metagegevens
Titel
Hoe kunnen ouders meer betrokken worden bij de behandeling van hun kind?
Adviesgesprek leidt tot meer overeenstemming
Auteurs
Drs. Esther Ten Brink
Prof. dr. Pier Prins
Drs. Joke Koevoets
Publicatiedatum
01-10-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2016
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-016-0029-8

Andere artikelen Uitgave 3/2016

Kind & Adolescent Praktijk 3/2016 Naar de uitgave

Nader onderzoek gewenst?

Exposure werkt, maar hoe?