Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-10-2016 | Uitgave 3/2016

Kind & Adolescent Praktijk 3/2016

Hoe kunnen ouders meer betrokken worden bij de behandeling van hun kind?

Adviesgesprek leidt tot meer overeenstemming

Tijdschrift:
Kind & Adolescent Praktijk > Uitgave 3/2016
Auteurs:
Drs. Esther Ten Brink, Prof. dr. Pier Prins, Drs. Joke Koevoets
Belangrijke opmerkingen
over de auteurs Drs. J.M. Koevoets, klinisch psycholoog, is werkzaam bij Lucertis kinder- en jeugdpsychiatrie, Noord-Holland. Drs. E. ten Brink, psychotherapeut/GZ-psycholoog, gedragstherapeut, is werkzaam in haar Praktijk Zelfregulatie Oudewater, Psycho Informa Instellingen (hoofdbehandelaar Jeugd) en Stichting Gaming & Training. Prof. dr. PJ.M. Prins, psycholoog, werkt aan de Universiteit van Amsterdam, faculteit der Maatschappij- en gedragswetenschappen. Correspondentie: Jkoevoets@nh.lucertis.nl.

Samenvatting

Kan een gestandaardiseerd adviesgesprek ouders stimuleren om deel te nemen aan een oudertraining? In het adviesgesprek is structureel aandacht voor de samenwerkingsrelatie tussen behandelaars en ouders, en komen de factoren die van invloed kunnen zijn op de problematiek aan de orde. Vervolgens komen behandelaar en ouders gezamenlijk tot een behandelplan. Uit de hier beschreven onderzoeksresultaten blijkt dat dit alles een positief effect heeft op de deelname aan een oudertraining.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Kind & Adolescent Praktijk

Het vakblad Kind en Adolescent Praktijk biedt informatie die direct aansluit bij de dagelijkse praktijk van diagnostiek, behandeling en begeleiding. Kind en Adolescent Praktijk biedt ook een forum voor een kritische beschouwing van die dagelijkse praktijk en voor discussie over onderwerpen waarmee de professional te maken hebben.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2016

Kind & Adolescent Praktijk 3/2016 Naar de uitgave

OriginalPaper

Gezien en gelezen