01-03-2014
Hoe het anders kan met de jeugdzorg
Transitie? Focus op passend onderwijs
Gepubliceerd in: Jeugdbeleid | Uitgave 1/2014
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
Faas heeft de overstap van de jeugdzorg naar het speciaal onderwijs gemaakt. Hij kan daarom vanuit zijn hart een ander geluid laten horen: organiseer jeugdzorg in en om de school.
Daarom is de transitie voor hem verkeerd gericht. Bovendien, zo stelt hij, weten we uit onderzoek dat innovatie alleen succesvol is als er gerichte aandacht is voor gedragsverandering van de professionele hulpverlener. De bestuurlijke en politieke discussie over transitie moet vertaald worden naar handelen in de dagelijkse praktijk in het werk met kinderen en ouders. Hoe gaat dat er concreet uitzien? Gebeurt dat niet, dan is geen enkel effect te verwachten welke transitie of verandering dan ook.
Tot nu toe is aan dit perspectief nauwelijks aandacht besteed. Het gaat over het verschuiven van verantwoordelijkheid, grootse visies, geld, besturen, wetgeving, brancheorganisaties, de positie van de dokter, stelselwijziging, bezuiniging, maar nooit over de professional.
Dus als we met elkaar niet nadenken over wat de professional in de jeugdzorg anno 2014 moet gaan doen, begin dan niet aan ingewikkelde reorganisaties. Elke transitie is dan hopeloos gedoemd te verzanden.