Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-03-2014

Hoe het anders kan met de jeugdzorg

Transitie? Focus op passend onderwijs

Auteur: Drs. Maarten Faas

Gepubliceerd in: Jeugdbeleid | Uitgave 1/2014

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Faas heeft de overstap van de jeugdzorg naar het speciaal onderwijs gemaakt. Hij kan daarom vanuit zijn hart een ander geluid laten horen: organiseer jeugdzorg in en om de school.
Daarom is de transitie voor hem verkeerd gericht. Bovendien, zo stelt hij, weten we uit onderzoek dat innovatie alleen succesvol is als er gerichte aandacht is voor gedragsverandering van de professionele hulpverlener. De bestuurlijke en politieke discussie over transitie moet vertaald worden naar handelen in de dagelijkse praktijk in het werk met kinderen en ouders. Hoe gaat dat er concreet uitzien? Gebeurt dat niet, dan is geen enkel effect te verwachten welke transitie of verandering dan ook.
Tot nu toe is aan dit perspectief nauwelijks aandacht besteed. Het gaat over het verschuiven van verantwoordelijkheid, grootse visies, geld, besturen, wetgeving, brancheorganisaties, de positie van de dokter, stelselwijziging, bezuiniging, maar nooit over de professional.
Dus als we met elkaar niet nadenken over wat de professional in de jeugdzorg anno 2014 moet gaan doen, begin dan niet aan ingewikkelde reorganisaties. Elke transitie is dan hopeloos gedoemd te verzanden.
Literatuur
go back to reference Faas M (2011). De vijf maatschappelijke agendapunten voor de jeugdzorg. Sozio, Vakblad voor sociale en pedagogische beroepen, 98, pag. 42–47. Faas M (2011). De vijf maatschappelijke agendapunten voor de jeugdzorg. Sozio, Vakblad voor sociale en pedagogische beroepen, 98, pag. 42–47.
go back to reference Faas M (2009) Meten = weten? Bouwen aan een wetenschappelijke en effectieve jeugdzorg. Uitgeverij SWP, Amsterdam Faas M (2009) Meten = weten? Bouwen aan een wetenschappelijke en effectieve jeugdzorg. Uitgeverij SWP, Amsterdam
go back to reference Spekreijse J, Faas M (2012). Hoe maken we passend onderwijs tot een succes? Zwolle: De Ambelt. Spekreijse J, Faas M (2012). Hoe maken we passend onderwijs tot een succes? Zwolle: De Ambelt.
Metagegevens
Titel
Hoe het anders kan met de jeugdzorg
Transitie? Focus op passend onderwijs
Auteur
Drs. Maarten Faas
Publicatiedatum
01-03-2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Jeugdbeleid / Uitgave 1/2014
Print ISSN: 1873-9482
Elektronisch ISSN: 1876-6056
DOI
https://doi.org/10.1007/s12451-014-0012-z

Andere artikelen Uitgave 1/2014

Jeugdbeleid 1/2014 Naar de uitgave

BookReview

Publicaties