Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-09-2017 | Werk in uitvoering

Hoe goed signaleert de sdq problemen bij jongeren?

Auteurs: Drs. Jorien Vugteveen, Dr. Marieke Timmerman, Dr. Annelies de Bildt, Dr. Marianne de Wolff

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2017

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Om psychosociale problemen te signaleren, gebruikt de JGZ vaak de SDQ. Toch weten we niet zeker of deze vragenlijst ook geschikt is voor jongeren van twaalf tot zeventien jaar of voor laaggeletterden. En dus wordt dat nu onderzocht.
Literatuur
go back to reference Achenbach, T.M., Becker, A., Döpfner, M., Heiervang, E., Roessner, V., Steinhausen, H., & Rothenberger, A. (2008). Multicultural assessment of child and adolescent psychopathology with ASEBA and SDQ instruments: Research findings, applications, and future directions. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49(3), 251-275. Achenbach, T.M., Becker, A., Döpfner, M., Heiervang, E., Roessner, V., Steinhausen, H., & Rothenberger, A. (2008). Multicultural assessment of child and adolescent psychopathology with ASEBA and SDQ instruments: Research findings, applications, and future directions. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49(3), 251-275.
go back to reference Goodman, R. (1997). The strengths and difficulties questionnaire: A research note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38(5), 581-586. Goodman, R. (1997). The strengths and difficulties questionnaire: A research note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38(5), 581-586.
go back to reference Grob, A., Meyer, C.S., & Hagmann-von Arx, P. (2009). IDS: Intelligence and development scales: Intelligenz-und entwicklungsskalen für kinder von 5-10 jahren. Grob, A., Meyer, C.S., & Hagmann-von Arx, P. (2009). IDS: Intelligence and development scales: Intelligenz-und entwicklungsskalen für kinder von 5-10 jahren.
go back to reference Looij-Jansen, P.M. van de, Goedhart, A.W., Wilde, E.J. de, & Treffers, P.D.A. (2011). Confirmatory factor analysis and factorial invariance analysis of the adolescent self-report strengths and difficulties questionnaire: How important are method effects and minor factors? British Journal of Clinical Psychology, 50(2), 127-144. Looij-Jansen, P.M. van de, Goedhart, A.W., Wilde, E.J. de, & Treffers, P.D.A. (2011). Confirmatory factor analysis and factorial invariance analysis of the adolescent self-report strengths and difficulties questionnaire: How important are method effects and minor factors? British Journal of Clinical Psychology, 50(2), 127-144.
go back to reference Theunissen, M.H., Vogels, A.G., Wolff, M.S. de, & Reijneveld, S.A. (2013). Characteristics of the strengths and difficulties questionnaire in preschool children. Pediatrics, 131(2), e446-54. doi:10.1542/peds.2012-0089 [doi] Theunissen, M.H., Vogels, A.G., Wolff, M.S. de, & Reijneveld, S.A. (2013). Characteristics of the strengths and difficulties questionnaire in preschool children. Pediatrics, 131(2), e446-54. doi:10.​1542/​peds.​2012-0089 [doi]
go back to reference Vogels, A.G.C., Crone, M.R., Hoekstra, F., & Reijneveld, S.A. (2009). Comparing three short questionnaires to detect psychosocial dysfunction among primary school children: A randomized method. BMC Public Health, 9(1), 489. Vogels, A.G.C., Crone, M.R., Hoekstra, F., & Reijneveld, S.A. (2009). Comparing three short questionnaires to detect psychosocial dysfunction among primary school children: A randomized method. BMC Public Health, 9(1), 489.
go back to reference Vogels, A.G.C., Siebelink, B.M., Theunissen, M.H.C., Wolff, M.S., & Reijneveld, S.A. (2011). Vergelijking van de KIVPA en de SDQ als signaleringsinstrument voor problemen bij adolescenten in de jeugdgezondheidszorg Leiden: TNO. Vogels, A.G.C., Siebelink, B.M., Theunissen, M.H.C., Wolff, M.S., & Reijneveld, S.A. (2011). Vergelijking van de KIVPA en de SDQ als signaleringsinstrument voor problemen bij adolescenten in de jeugdgezondheidszorg Leiden: TNO.
go back to reference Widenfelt, B.M. van, Goedhart, A.W., Treffers, P.D., & Goodman, R. (2003). Dutch version of the strengths and difficulties questionnaire (SDQ). European Child & Adolescent Psychiatry, 12(6), 281-289. Widenfelt, B.M. van, Goedhart, A.W., Treffers, P.D., & Goodman, R. (2003). Dutch version of the strengths and difficulties questionnaire (SDQ). European Child & Adolescent Psychiatry, 12(6), 281-289.
Metagegevens
Titel
Hoe goed signaleert de sdq problemen bij jongeren?
Auteurs
Drs. Jorien Vugteveen
Dr. Marieke Timmerman
Dr. Annelies de Bildt
Dr. Marianne de Wolff
Publicatiedatum
01-09-2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2017
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-017-0033-7

Andere artikelen Uitgave 3/2017

Kind & Adolescent Praktijk 3/2017 Naar de uitgave

psychobellettrie

Genegenheid die verwart