Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap 1/2014

01-01-2014 | Onderzoek

Hoe goed is de selectie voor de huisartsenopleiding?

Auteurs: Margit Vermeulen, dr. Marijke Kuyvenhoven, dr. Peter Zuithoff, prof.dr. Yolanda van der Graaf, dr. Roger Damoiseaux

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 1/2014

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Vermeulen MI, Kuyvenhoven MM, Zuithoff NPA, Van der Graaf Y, Damoiseaux RAMJ. Hoe goed is de selectie voor de huisartsenopleiding? Huisarts Wet 2014;57(1):10-3.

Achtergrond

De selectieprocedure voor de huisartsenopleiding bestaat uit semigestructureerde interviews. Een staflid, opleider en aios beoordelen onafhankelijk persoonlijke kwaliteiten van de kandidaat, zoals motivatie, beroepsoriëntatie, leerattitude en persoonlijke eigenschappen. Het doel van deze studie was, als onderdeel van een verbeteringsproces van de selectieprocedure, de betrouwbaarheid van dergelijke interviews te onderzoeken. Tevens werd nagegaan in hoeverre kwaliteitsscores samenhingen met toelating tot de huisartsenopleiding.

Methode

Observationeel onderzoek van de persoonskenmerken en kwaliteitsscores van alle kandidaten die zich tussen 2008 en 2010 aanmeldden bij de Utrechtse huisartsenopleiding. Wij bepaalden de interbeoordelaarsbetrouwbaarheid betreffende het kwaliteitsoordeel bij verschillende samenstellingen van de selectiecommissie en drukten de samenhang tussen persoonskenmerken en kwaliteitsscores enerzijds en toelating tot de huisartsenopleiding anderzijds uit als een relatief risico (RR).

Resultaten

De onderzoekspopulatie bestond uit 365 kandidaten, van wie er 206 door de selectie kwamen (56,4%). De interbeoordelaarsbetrouwbaarheid bij drie commissieleden was hoog (ICC 0,78-0,84). Die betrouwbaarheid zou licht dalen als men de selectie door twee beoordelaars zou laten doen, maar interviews met alleen een staflid en een opleider zouden nog steeds voldoende betrouwbaar zijn. Toelating tot de huisartsenopleiding hing samen met het kwaliteitsoordeel van de selectiecommissie (RR 1,34-1,76), niet met persoonskenmerken van de kandidaat.

Conclusie

De interbeoordelaarsbetrouwbaarheid van de selectiecommissies voor de huisartsenopleiding is hoog en zou niet onaanvaardbaar dalen als deze commissies slechts twee leden zouden tellen in plaats van drie.
Literatuur
1.
go back to reference Vermeulen MI, Kuyvenhoven MM, Zuithoff NPA, Tromp F, Graaf van der Y, Pieters HM. Selection for Dutch postgraduate GP training; time for improvement. Eur J Gen Pract 2012;18:201–5.PubMedCrossRef Vermeulen MI, Kuyvenhoven MM, Zuithoff NPA, Tromp F, Graaf van der Y, Pieters HM. Selection for Dutch postgraduate GP training; time for improvement. Eur J Gen Pract 2012;18:201–5.PubMedCrossRef
2.
go back to reference Kreiter CD, Yin P, Solow C, Brennan RL. Investigating the reliability of the medical school admissions interviews. Adv Health Sci Educ Theory Pract 2004;9:147–59.PubMedCrossRef Kreiter CD, Yin P, Solow C, Brennan RL. Investigating the reliability of the medical school admissions interviews. Adv Health Sci Educ Theory Pract 2004;9:147–59.PubMedCrossRef
3.
go back to reference Salvatori P. Reliability and validity of admissions tools used to select students for the health professions. Adv Health Sci Educ Theory Pract 2001;6:159–75.PubMedCrossRef Salvatori P. Reliability and validity of admissions tools used to select students for the health professions. Adv Health Sci Educ Theory Pract 2001;6:159–75.PubMedCrossRef
4.
go back to reference Lumb AB, Homer M, Miller A. Equity in interviews: Do personal characteristics impact on admission interview scores? Med Educ 2010;44:1077–83.PubMedCrossRef Lumb AB, Homer M, Miller A. Equity in interviews: Do personal characteristics impact on admission interview scores? Med Educ 2010;44:1077–83.PubMedCrossRef
5.
go back to reference Rao R. The structured clinically relevant interview for psychiatrist in training (SCRIPT): a new standardized assessment tool for recruitment in the UK. Acad Psychiatry 2007;31:443–6.PubMedCrossRef Rao R. The structured clinically relevant interview for psychiatrist in training (SCRIPT): a new standardized assessment tool for recruitment in the UK. Acad Psychiatry 2007;31:443–6.PubMedCrossRef
6.
go back to reference Siu E, Reiter HI. Overview: what’s worked and what hasn’t as a guide towards predictive admissions tool development. Adv Health Sci Educ Theory Pract 2009;14:758–75.CrossRef Siu E, Reiter HI. Overview: what’s worked and what hasn’t as a guide towards predictive admissions tool development. Adv Health Sci Educ Theory Pract 2009;14:758–75.CrossRef
7.
go back to reference Gedragscode voor gebruik van persoonsgegevens in wetenschappelijk onderzoek. Amsterdam: Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, 2003. Gedragscode voor gebruik van persoonsgegevens in wetenschappelijk onderzoek. Amsterdam: Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, 2003.
8.
go back to reference Donders AR, Van der Heijden GJ, Stijnen T, Moons KG. Review: A gentle introduction to imputation of missing values. J Clin Epidemiol 2006;59:1087–91.PubMedCrossRef Donders AR, Van der Heijden GJ, Stijnen T, Moons KG. Review: A gentle introduction to imputation of missing values. J Clin Epidemiol 2006;59:1087–91.PubMedCrossRef
9.
go back to reference McGraw KO, Wong SP. Forming inferences about some intraclass correlations coefficients. Psychol Methods 1996;1:30–46.CrossRef McGraw KO, Wong SP. Forming inferences about some intraclass correlations coefficients. Psychol Methods 1996;1:30–46.CrossRef
10.
go back to reference McNutt LA, Wu C, Xue X, Hafner JP. Estimating the relative risk in cohort studies and clinical trials of common outcomes. Am J Epidemiol 2003;157:940–3.PubMedCrossRef McNutt LA, Wu C, Xue X, Hafner JP. Estimating the relative risk in cohort studies and clinical trials of common outcomes. Am J Epidemiol 2003;157:940–3.PubMedCrossRef
11.
go back to reference Steyerberg EW, Eijkemans MJC, Harell FE, Habbema JDF. Prognostic modelling with logistic regression analysis: a comparison of selection and estimation methods in small data sets. Statist Med 2000;19:1059–79.CrossRef Steyerberg EW, Eijkemans MJC, Harell FE, Habbema JDF. Prognostic modelling with logistic regression analysis: a comparison of selection and estimation methods in small data sets. Statist Med 2000;19:1059–79.CrossRef
12.
go back to reference Van der Vleuten CPM, Schuwirth LW. Assessing professional competence: from methods to programmes. Med Educ 2005;39:309–17.CrossRef Van der Vleuten CPM, Schuwirth LW. Assessing professional competence: from methods to programmes. Med Educ 2005;39:309–17.CrossRef
13.
go back to reference Eva KW, Reiter HI, Trinh K, Wasi P, Rosenfeld J, Norman GR. Predictive validity of the multiple mini-interview for selecting medical trainees. Med Educ 2009;43:767–75.PubMedCrossRef Eva KW, Reiter HI, Trinh K, Wasi P, Rosenfeld J, Norman GR. Predictive validity of the multiple mini-interview for selecting medical trainees. Med Educ 2009;43:767–75.PubMedCrossRef
14.
go back to reference Patterson F, Ferguson E, Norfolk T, Lane P. A new selection system to recruit general practice registrars: preliminary findings from a validation study. BMJ 2005;330:711–4.PubMedCrossRef Patterson F, Ferguson E, Norfolk T, Lane P. A new selection system to recruit general practice registrars: preliminary findings from a validation study. BMJ 2005;330:711–4.PubMedCrossRef
15.
go back to reference Prideaux D, Roberts C, Eva K, Centeno A, McCrorie P, McManus C, et al. Assessment for selection for the health care professions and specialty training: Consensus statement and recommendations from the Ottawa 2010 Conference. Med Teach 2011;33:215–23.PubMedCrossRef Prideaux D, Roberts C, Eva K, Centeno A, McCrorie P, McManus C, et al. Assessment for selection for the health care professions and specialty training: Consensus statement and recommendations from the Ottawa 2010 Conference. Med Teach 2011;33:215–23.PubMedCrossRef
Metagegevens
Titel
Hoe goed is de selectie voor de huisartsenopleiding?
Auteurs
Margit Vermeulen
dr. Marijke Kuyvenhoven
dr. Peter Zuithoff
prof.dr. Yolanda van der Graaf
dr. Roger Damoiseaux
Publicatiedatum
01-01-2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 1/2014
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/s12445-014-0009-x

Andere artikelen Uitgave 1/2014

Huisarts en wetenschap 1/2014 Naar de uitgave