Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-06-2005 | Opmerkelijk

Hoe effectief is de jeugdzorgpraktijk?

Auteur:    

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 2/2005

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De vraag of de jeugdzorg voldoende effectief is, blijft de hamvraag in veel discussies over de kwaliteit van de sector. Vooral internationale literatuur geeft ons goede informatie over de stand van zaken in het wetenschappelijk onderzoek. Effecten worden daar in toenemende mate uitgedrukt in termen van effectgrootte. Deze index geeft de mate van effectiviteit ten opzichte van een controlegroep compact weer. Een effectgrootte van 0,00 betekent geen effect (niet beter of slechter dan een vergelijkbare groep die de interventie niet heeft gehad). Een effectgrootte van 0,20 is een klein effect; 0,50 is een matig effect; 0,80 is een groot effect; een effectgrootte van 2,00 wijst op een vrijwel zeker effect (Cohen, 1992).
Literatuur
go back to reference Kazdin, A. E., & Weisz, J. R. (1998). Identifying and developing empirically supported child and adolescent treatments. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 66, 19-36.CrossRefPubMed Kazdin, A. E., & Weisz, J. R. (1998). Identifying and developing empirically supported child and adolescent treatments. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 66, 19-36.CrossRefPubMed
go back to reference Lipsey, M. W., & Wilson, D. B. (1993). The efficacy of psychological, educational, and behavioral treatment. American Psychologist, 48, 1181-1209.CrossRefPubMed Lipsey, M. W., & Wilson, D. B. (1993). The efficacy of psychological, educational, and behavioral treatment. American Psychologist, 48, 1181-1209.CrossRefPubMed
go back to reference Shadish, W. R., Matt, G. E. Navarro, A. M., & Phillips, G. (2000). The effects of psychological ther apies under clinically representative conditions: a meta-analysis. Psychological Bulletin, 126, 512-529.CrossRefPubMed Shadish, W. R., Matt, G. E. Navarro, A. M., & Phillips, G. (2000). The effects of psychological ther apies under clinically representative conditions: a meta-analysis. Psychological Bulletin, 126, 512-529.CrossRefPubMed
go back to reference Veerman, J. W., Janssens, J. M. A. M., & Delicat, J. W. (2004). Opvoeden in onmacht, of…? Een meta-analyse van 17 methodieken voor intensieve pedagogische thuishulp bij normovertredend gedrag. Nijmegen/Den Haag: Praktikon/wodc. Veerman, J. W., Janssens, J. M. A. M., & Delicat, J. W. (2004). Opvoeden in onmacht, of…? Een meta-analyse van 17 methodieken voor intensieve pedagogische thuishulp bij normovertredend gedrag. Nijmegen/Den Haag: Praktikon/wodc.
go back to reference Weersing, V. R., & Weisz, J. R. (2002). Community clinic treatment of depressed youth: benchmark ing usual care against cbt clinical trials. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 70, 299-310.CrossRefPubMed Weersing, V. R., & Weisz, J. R. (2002). Community clinic treatment of depressed youth: benchmark ing usual care against cbt clinical trials. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 70, 299-310.CrossRefPubMed
go back to reference Weiss, B., Cantron, T., Harris, V., & Phung, T. M. (1999). The effectiveness of traditional child psychotherapy. Journal of Counseling and Clinical Psychology, 67, 82-94.CrossRef Weiss, B., Cantron, T., Harris, V., & Phung, T. M. (1999). The effectiveness of traditional child psychotherapy. Journal of Counseling and Clinical Psychology, 67, 82-94.CrossRef
go back to reference Weisz, J. R., Donenberg, G. R., Han, S. S., & Kauneckis, D. (1995). Child and adolescent psychotherapy outcomes in experiments versus clinics: why the disparity? Journal of Abnormal Child Psychology, 23, 1995.CrossRef Weisz, J. R., Donenberg, G. R., Han, S. S., & Kauneckis, D. (1995). Child and adolescent psychotherapy outcomes in experiments versus clinics: why the disparity? Journal of Abnormal Child Psychology, 23, 1995.CrossRef
go back to reference Weisz, J. R., & Jensen, A. L. (2001). Child and adolescent psychotherapy in research and practice context: Review of the evidence and suggestions for improving the field. European Child and Adolescent Psychiatry, 10, 12-18.CrossRef Weisz, J. R., & Jensen, A. L. (2001). Child and adolescent psychotherapy in research and practice context: Review of the evidence and suggestions for improving the field. European Child and Adolescent Psychiatry, 10, 12-18.CrossRef
go back to reference Weisz, J. R., Weiss, B., Alicke, M. D., & Klotz, M. L. (1987). Effectiveness of psychotherapy with children and adolescents: a meta-analysis for clinicians. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 542-549.CrossRefPubMed Weisz, J. R., Weiss, B., Alicke, M. D., & Klotz, M. L. (1987). Effectiveness of psychotherapy with children and adolescents: a meta-analysis for clinicians. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 542-549.CrossRefPubMed
go back to reference Weisz, J. R., Weiss, B., & Donenberg, G. R. (1992). The lab versus the clinic. Effects of child and adolescent psychotherapy. American Psychologist, 47, 1578-1585.CrossRefPubMed Weisz, J. R., Weiss, B., & Donenberg, G. R. (1992). The lab versus the clinic. Effects of child and adolescent psychotherapy. American Psychologist, 47, 1578-1585.CrossRefPubMed
go back to reference Weisz, J. R., Weiss, B., Han, S. S., Granger, D. A., & Morton, T. (1995). Effects of psychotherapy with children and adolescents revisited: A meta-analysis of treatment outcome studies. Psychological Bulletin, 117, 450-468.CrossRefPubMed Weisz, J. R., Weiss, B., Han, S. S., Granger, D. A., & Morton, T. (1995). Effects of psychotherapy with children and adolescents revisited: A meta-analysis of treatment outcome studies. Psychological Bulletin, 117, 450-468.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Hoe effectief is de jeugdzorgpraktijk?
Auteur
   
Publicatiedatum
01-06-2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 2/2005
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060949

Andere artikelen Uitgave 2/2005

Kind en adolescent 2/2005 Naar de uitgave