Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 6/2016

01-08-2016 | Wetenschappelijke artikelen

Hoe denken scholieren over homoseksualiteit?

Een onderzoek naar de houding van middelbare scholieren in Oost-Nederland ten aanzien van homoseksualiteit gemeten in drie dimensies

Auteurs: Joris Blaauw, Dr. Gerard Molleman, Marlene van der Star

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 6/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit onderzoek worden beschrijvende cijfers gepresenteerd over de prevalentie van homonegativiteit onder middelbare scholieren. We baseren ons in dit onderzoek op cijfers uit de E-MOVO monitor. Deze vierjaarlijkse monitor van de GGD’en in Oost-Nederland, in samenwerking met het onderwijs, bevraagt middelbare scholieren in klas 2 en 4 over diverse gezondheidsthema’s. Vragen over de houding ten aanzien van homoseksualiteit hebben zich geëvolueerd van algemene vragen (wave 2003) naar vragen over sociale afstand (wave 2007) en vragen over zichtbaar homoseksueel gedrag (wave 2011). We splitsen onze cijfers uit voor diverse groepen jongeren. Duidelijk wordt dat homonegativiteit onder jongeren met een niet-westerse etniciteit, jongens en lager opgeleiden (VMBO) procentueel het hoogst ligt. Uit onze analyses blijkt verder dat het percentage homonegatieve leerlingen over de tijd is afgenomen. Echter, omdat we kijken naar verschillende dimensies van homonegativiteit (algemeen, sociale afstand, zichtbaar gedrag) wordt zichtbaar dat onder de oppervlakte een duidelijk negatieve onderstroom aanwezig is.
Literatuur
1.
go back to reference Keuzenkamp S, Kooiman N, Lisdonk J van. Niet te ver uit de kast. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau, 2012. Keuzenkamp S, Kooiman N, Lisdonk J van. Niet te ver uit de kast. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau, 2012.
2.
go back to reference Ryan C, Russell ST, Huebner D, Diaz R, Sanchez J. Family acceptance in adolescence and the health of LGBT young adults. J Child Adol Psychiatr Nursing 2010;23(4):205-13. Ryan C, Russell ST, Huebner D, Diaz R, Sanchez J. Family acceptance in adolescence and the health of LGBT young adults. J Child Adol Psychiatr Nursing 2010;23(4):205-13.
3.
go back to reference Cense M. Over diplomaten en activisten. Strategieën rondom seksuele identiteit van biculturele lesbische vrouwen, homoseksuele mannen en biseksuelen. Utrecht: Rutgers WPF, 2013. Cense M. Over diplomaten en activisten. Strategieën rondom seksuele identiteit van biculturele lesbische vrouwen, homoseksuele mannen en biseksuelen. Utrecht: Rutgers WPF, 2013.
4.
go back to reference Keuzenkamp S. Steeds gewoner nooit gewoon. Acceptatie van homoseksualiteit in Nederland. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau, 2010. Keuzenkamp S. Steeds gewoner nooit gewoon. Acceptatie van homoseksualiteit in Nederland. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau, 2010.
5.
go back to reference Posner EA. Law and social norms. London: Harvard University Press, 2002. Posner EA. Law and social norms. London: Harvard University Press, 2002.
6.
go back to reference Kuyper L. Jongeren en seksuele oriëntatie. Ervaringen van en opvattingen over lesbische, homoseksuele, biseksuele en heteroseksuele jongeren. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau, 2015. Kuyper L. Jongeren en seksuele oriëntatie. Ervaringen van en opvattingen over lesbische, homoseksuele, biseksuele en heteroseksuele jongeren. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau, 2015.
7.
go back to reference Espelage DL, Swearer SM. Sexual orientation, homophobia, bullying, and psychological adjustment during adolescence. School Psychol Rev 2008;37:202-16. Espelage DL, Swearer SM. Sexual orientation, homophobia, bullying, and psychological adjustment during adolescence. School Psychol Rev 2008;37:202-16.
8.
go back to reference Bucx F, Sman F van der. Anders in de klas. Evaluatie van de pilot sociale veiligheid LHBT-jongeren op school. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau, 2014. Bucx F, Sman F van der. Anders in de klas. Evaluatie van de pilot sociale veiligheid LHBT-jongeren op school. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau, 2014.
9.
go back to reference Graaf PM de. Waarden die ertoe doen. De European Values Study in de 21e eeuw. Tilburg: Universiteit van Tilburg, 2008. Graaf PM de. Waarden die ertoe doen. De European Values Study in de 21e eeuw. Tilburg: Universiteit van Tilburg, 2008.
10.
go back to reference Fowler Jr, Floyd J. Survey research methods. Los Angeles: Sage publications, 2013. Fowler Jr, Floyd J. Survey research methods. Los Angeles: Sage publications, 2013.
11.
go back to reference Kersten J, Sandfort TH. Lesbische en homoseksuele adolescenten in de schoolsituatie: een inventarisatie van knelpunten, problemen en oplossingen. Utrecht: Interfacultaire Werkgroep Homostudies, 1994. Kersten J, Sandfort TH. Lesbische en homoseksuele adolescenten in de schoolsituatie: een inventarisatie van knelpunten, problemen en oplossingen. Utrecht: Interfacultaire Werkgroep Homostudies, 1994.
12.
go back to reference Dankmeijer P, Schuyf, J, Stoop R. Gemeentelijke monitoren en homoseksualiteit. Factsheet. Movisie lesbische en homobeleid. 2006. Dankmeijer P, Schuyf, J, Stoop R. Gemeentelijke monitoren en homoseksualiteit. Factsheet. Movisie lesbische en homobeleid. 2006.
13.
go back to reference Blaauw J. Attitudes towards homosexuality. A study on contextual explanations of general and specific homonegativity among Dutch secondary school students. Nijmegen: Radboud University Nijmegen, 2012. Blaauw J. Attitudes towards homosexuality. A study on contextual explanations of general and specific homonegativity among Dutch secondary school students. Nijmegen: Radboud University Nijmegen, 2012.
14.
go back to reference Adolfsen A, Iedema J, Keuzenkamp S. Multiple dimensions of attitudes about homosexuality: Development of a multifaceted scale measuring attitudes towards homosexuality. J Homosexuality 2010;57:1237-57.CrossRef Adolfsen A, Iedema J, Keuzenkamp S. Multiple dimensions of attitudes about homosexuality: Development of a multifaceted scale measuring attitudes towards homosexuality. J Homosexuality 2010;57:1237-57.CrossRef
15.
go back to reference Lubbers M, Jaspers E, Ultee WC. Primary and secondary socialization impacts on support for same-sex marriage after legalization in the Netherlands. J Family Issues. 2009;30:1714-45. Lubbers M, Jaspers E, Ultee WC. Primary and secondary socialization impacts on support for same-sex marriage after legalization in the Netherlands. J Family Issues. 2009;30:1714-45.
16.
go back to reference Hart J de. Geloven binnen en buiten verband: Godsdienstige ontwikkelingen in Nederland. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau, 2014. Hart J de. Geloven binnen en buiten verband: Godsdienstige ontwikkelingen in Nederland. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau, 2014.
17.
go back to reference Keuzenkamp S, Kuyper L. Acceptatie van homoseksuelen, biseksuelen en transgenders in Nederland 2013. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau, 2013. Keuzenkamp S, Kuyper L. Acceptatie van homoseksuelen, biseksuelen en transgenders in Nederland 2013. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau, 2013.
18.
go back to reference Bortollin, S. “I don’t want him hitting on me.” J LGBT Youth 2010;7:200-23.CrossRef Bortollin, S. “I don’t want him hitting on me.” J LGBT Youth 2010;7:200-23.CrossRef
Metagegevens
Titel
Hoe denken scholieren over homoseksualiteit?
Een onderzoek naar de houding van middelbare scholieren in Oost-Nederland ten aanzien van homoseksualiteit gemeten in drie dimensies
Auteurs
Joris Blaauw
Dr. Gerard Molleman
Marlene van der Star
Publicatiedatum
01-08-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 6/2016
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/s12508-016-0082-6

Andere artikelen Uitgave 6/2016

TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 6/2016 Naar de uitgave