Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

15-05-2018 | Wetenschappelijk artikel | Uitgave 3-4/2018

TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 3-4/2018

Hoe beter de reputatie en het imago van de eigen zorgverzekeraar, des te loyaler de verzekerde?

Tijdschrift:
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen > Uitgave 3-4/2018
Auteurs:
Kim E. M. Out, Romy E. Bes, Kim J. P. M. van Erp, Anne E. M. Brabers, Judith D. de Jong

Samenvatting

Verzekerden kunnen jaarlijks wisselen van zorgverzekeraar. In de literatuur zijn diverse redenen te vinden waarom verzekerden dat niet doen. Een van deze redenen is de loyaliteit jegens de zorgverzekeraar. Uit onderzoek op het gebied van marketing is bekend dat er een positieve relatie bestaat tussen het beeld van een organisatie en de loyaliteit van consumenten. Het is onduidelijk of deze relatie ook bestaat in de context van zorgverzekeraars. Leden van het ‘Verzekerdenpanel’ of het ‘Consumentenpanel Gezondheidszorg’ van het NIVEL, in totaal 2.983 respondenten, vulden in het najaar van 2015 een vragenlijst hierover in. Onze analyse daarvan laat zien dat de reputatie en het imago van de eigen zorgverzekeraar samenhangen met de loyaliteit van verzekerden. Hoe beter verzekerden de reputatie en het imago van hun eigen verzekeraar beoordelen, des te loyaler zij aan hun zorgverzekeraar zijn. Onze resultaten suggereren ook het bestaan van valse loyaliteit: verzekerden die barrières verwachten bij het overstappen zijn loyaler dan verzekerden die deze belemmeringen niet verwachten. Opvallend is dat een negatief imago geen effect heeft op de loyaliteit van verzekerden die barrières verwachten: het hebben van een slecht imago helpt verzekerden die barrières verwachten niet over de drempel om de overstap tóch te maken.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen

TSG, het Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen, is het enige Nederlandstalige tijdschrift dat multidisciplinaire informatie bevat op het gebied van de volksgezondheid en gezondheidszorg. Naast de multidisciplinaire oriëntatie is de combinatie van wetenschap, beleid en praktijk uniek.

TBV Online Plus

Leden van de NVAB en NVVG hebben naast een abonnement op het Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde (TBV) ook online toegang tot vier tijdschriften.

BSL Academy SW-TP Saxion Parttime School jaarlicentie

Toon meer producten
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3-4/2018

TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 3-4/2018 Naar de uitgave