Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

16-11-2016 | Artikel | Uitgave 8/2016 Open Access

Tijdschrift voor Urologie 8/2016

Historie van het onderwijs in de urologie

Tijdschrift:
Tijdschrift voor Urologie > Uitgave 8/2016
Auteur:
dr. Ad Hendrikx

Samenvatting

Opleiding kent geen einde. Vanuit de geschiedenis is, ook binnen de urologie, de vaardigheidstraining geëvolueerd van ‘see one, do one, teach one’ naar een gestructureerde skillslab training in modules. Verschillende organisaties zijn opgericht om dit doel te bereiken. Vijf promovendi hebben de onderwijskundige benadering van deze training wetenschappelijk onderbouwd.
Het Urologisch Vaardigheids Onderwijs in deze vorm is een verplicht onderdeel geworden van het curriculum voor aios. De eerste acht modules van dit curriculum zijn, mede dankzij de steun van velen in het hele land, geïmplementeerd. Terwijl deze modules qua inhoud en vorm verder worden verbeterd, zijn de volgende modules reeds in ontwikkeling, die ook nog in 2016 in gebruik zullen worden genomen. Alles is erop gericht om onderzoeks- en behandelresultaten te verbeteren en de patiëntveiligheid te maximaliseren. Hierbij lijkt de invoer van toetsing een belangrijke rol te spelen.

Onze productaanbevelingen

Tijdschrift voor Urologie

Het Tijdschrift voor Urologie is het enige peer-reviewed Nederlandstalige tijdschrift in het vakgebied. Het verschijnt 8 keer per jaar en bevat naast wetenschappelijke artikelen ook case-reports en de abstracts van de voor- en najaarsvergaderingen van de NVU.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 8/2016

Tijdschrift voor Urologie 8/2016 Naar de uitgave