Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

28-07-2018 | Original Article | Uitgave 2/2019

Child Psychiatry & Human Development 2/2019

High-End Specificity of the Attention-Deficit/Hyperactivity Problems Scale of the Child Behavior Checklist for Ages 1.5–5 in a Sample of Young Children with Disruptive Behavior Disorders

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 2/2019
Auteurs:
Natalie Hong, Jonathan S. Comer

Abstract

In practice, ADHD is commonly assessed with parent-reports in the absence of diagnostic interviews or behavioral observations, yet little is known about how accurately rating scales can independently detect ADHD. We used receiver operating characteristic analysis to evaluate the CBCL 1.5–5 Attention-Deficit/Hyperactivity Problems scale’s ability to correctly classify the presence/absence of ADHD within a sample of young children with disruptive behavior disorders (N = 44), offering a conservative test of the scale’s ability to distinguish ADHD symptoms from neighboring problems (i.e., “high-end specificity”). Across cut scores, the scale accurately differentiated between children with and without co-occurring ADHD (AUC = 0.83, SE = 0.07). Applying a cut score in the range of 61–64 yielded the most favorable balance across diagnostic utility properties (i.e., sensitivity = 0.71, specificity = 0.91, positive predictive power = 0.88, negative predictive power = 0.78). Findings provide empirical support to bolster confidence regarding use of this scale to assess early child ADHD, even in the context of complex diagnostic profiles.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2019

Child Psychiatry & Human Development 2/2019 Naar de uitgave