Skip to main content
Top

2013 | OriginalPaper | Hoofdstuk

10. Het TOPOI-model: Inzet

Auteur : Edwin Hoffman

Gepubliceerd in: Interculturele gespreksvoering

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Inleiding

Het gebied Inzet omvat de onderliggende motieven, beweegredenen van de deelnemers aan het gesprek. De inzet van mensen komt tot uiting in de dagelijkse inspanningen die ze verrichten in hun betrokkenheid bij anderen.[1] De bedoelingen, motieven, beweegredenen, belangen en verlangens (het appel) – en daaronder de emoties, behoeften en waarden – van mensen zijn niet altijd zichtbaar voor de ander. Dat maakt inzet tot een interne categorie: de niet-zichtbare binnenkant van mensen. Met die binnenkant beïnvloeden mensen elkaar niet. Iemand heeft alleen invloed met wat van zijn binnenkant (zijn inzet) in communicatie komt. Invloed is zodoende het waarneembare effect van de inzet en inspanningen van een persoon op anderen.
Literatuur
4.
5.
go back to reference Bewerking van een schema van Rita Steens, 1993: 29. Bewerking van een schema van Rita Steens, 1993: 29.
10.
go back to reference Korthagen, 2007; Wientjes, Korthagen & Vasalos, z.j. Korthagen, 2007; Wientjes, Korthagen & Vasalos, z.j.
12.
17.
Metagegevens
Titel
Het TOPOI-model: Inzet
Auteur
Edwin Hoffman
Copyright
2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0295-6_10