Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 4/2010

01-12-2010

HET STIMULEREN VAN POSITIEVE RELATIES MET KLASGENOTEN:

HOE TAAKSPEL EFFECTIEF IS IN HET VOORKOMEN VAN GEDRAGSPROBLEMEN IN HET PRIMAIR ONDERWIJS

Auteurs: Dr. Miranda Witvliet, prof. dr. Pol van Lier, prof. dr. Pim Cuijpers, prof. dr. Hans Koot

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 4/2010

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Gedragsproblemen, waaronder agressie en opstandig gedrag, behoren tot de meest voorkomende problemen bij kinderen. Kinderen met gedragsproblemen lopen het risico om later ernstige problemen te ontwikkelen, zoals delinquentie en middelengebruik. Het is dan ook van groot belang om meer inzicht te krijgen in wat effectief is in het voorkomen van gedragsproblemen in de kindertijd. …
Literatuur
1.
go back to reference Dolan, L.J., Jaylan, T., Werthamer, L., & Kellam, S. (1989). The Good Behavior Game manual. Baltimore, MD: The John Hopkins Prevention Research Centre. Dolan, L.J., Jaylan, T., Werthamer, L., & Kellam, S. (1989). The Good Behavior Game manual. Baltimore, MD: The John Hopkins Prevention Research Centre.
2.
go back to reference Lier, P.A.C. van, Muthén, B.O., Van der Sar, R.M., & Crijnen, A.A.M. (2004). Preventing disruptive behavior in elementary schoolchildren: Impact of a universal classroom-based intervention. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 72, 467-478. PubMedCrossRef Lier, P.A.C. van, Muthén, B.O., Van der Sar, R.M., & Crijnen, A.A.M. (2004). Preventing disruptive behavior in elementary schoolchildren: Impact of a universal classroom-based intervention. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 72, 467-478. PubMedCrossRef
3.
go back to reference Rouvoet, A., Ministerie Jeugd en Gezin (2009). Aanzien jeugdzorg zal ingrijpend veranderen. Toespraak Vrije Universiteit Amsterdam. Rouvoet, A., Ministerie Jeugd en Gezin (2009). Aanzien jeugdzorg zal ingrijpend veranderen. Toespraak Vrije Universiteit Amsterdam.
4.
go back to reference Rubin, H.K., Bukowski, W.M., & Parker, J.G. (2006). Peer interactions, relationships, and groups. In N. Eisenberg (red.), Handbook of child psychology. Vol. 3 social, emotional, and personality development (pp. 571-645). Hoboken: John Wiley & Sons. Rubin, H.K., Bukowski, W.M., & Parker, J.G. (2006). Peer interactions, relationships, and groups. In N. Eisenberg (red.), Handbook of child psychology. Vol. 3 social, emotional, and personality development (pp. 571-645). Hoboken: John Wiley & Sons.
5.
go back to reference Sar, R.M., van der & Goudswaard, M. (2001). Docenthandleiding Taakspel voor basisonderwijs. Rotterdam: Pedologisch Instituut. Sar, R.M., van der & Goudswaard, M. (2001). Docenthandleiding Taakspel voor basisonderwijs. Rotterdam: Pedologisch Instituut.
6.
go back to reference Sar, R.M. van der (2004). Met Taakspel lukt het wel. Een tussenrapportage over de effecten van Taakspel op taakgericht en regelovertredend gedrag in de klas. Rotterdam: Pedologisch Instituut. Sar, R.M. van der (2004). Met Taakspel lukt het wel. Een tussenrapportage over de effecten van Taakspel op taakgericht en regelovertredend gedrag in de klas. Rotterdam: Pedologisch Instituut.
7.
go back to reference Yperen, T.A. van (2007). Schakelen. Naar een effectief stelsel voor jeugd en opvoeding. Utrecht: NJi. Yperen, T.A. van (2007). Schakelen. Naar een effectief stelsel voor jeugd en opvoeding. Utrecht: NJi.
8.
go back to reference Verdurmen, J., Oort, M. van, Meeuwissen, J., Ketelaars, T., Graaf, I. de, Cuijpers, P., Ruiter, C. de, & Vollebergh, W. (2003). Effectiviteit van preventieve interventies gericht op jeugdigen: de stand van zaken. Utrecht: Trimbos-instituut. Verdurmen, J., Oort, M. van, Meeuwissen, J., Ketelaars, T., Graaf, I. de, Cuijpers, P., Ruiter, C. de, & Vollebergh, W. (2003). Effectiviteit van preventieve interventies gericht op jeugdigen: de stand van zaken. Utrecht: Trimbos-instituut.
9.
go back to reference Witvliet, M., Lier, P.A.C. van, Cuijpers, P., & Koot, J.M. (2009). Testing links between childhood positive peer relations and externalizing outcomes through a randomized controlled intervention study. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 77, 905-915. PubMedCrossRef Witvliet, M., Lier, P.A.C. van, Cuijpers, P., & Koot, J.M. (2009). Testing links between childhood positive peer relations and externalizing outcomes through a randomized controlled intervention study. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 77, 905-915. PubMedCrossRef
Metagegevens
Titel
HET STIMULEREN VAN POSITIEVE RELATIES MET KLASGENOTEN:
HOE TAAKSPEL EFFECTIEF IS IN HET VOORKOMEN VAN GEDRAGSPROBLEMEN IN HET PRIMAIR ONDERWIJS
Auteurs
Dr. Miranda Witvliet
prof. dr. Pol van Lier
prof. dr. Pim Cuijpers
prof. dr. Hans Koot
Publicatiedatum
01-12-2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 4/2010
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-010-0047-x