Skip to main content
Top

2008 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Het stimuleren van de communicatie met behulp van het Picture Exchange Communication System

Auteur : Bibi Huskens

Gepubliceerd in: Begeleiding van kinderen en jongeren met autisme

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Systemen van alternatieve communicatie worden vaak gebruikt om communicatieproblemen bij mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) te verminderen. De communicatieproblemen vormen een belangrijk kenmerk in de diagnose (DSM-IV-criteria; American Psychiatric Association, 1994). Een aantal mensen ontwikkelt spraak, maar over het algemeen is er een taalachterstand of een gestoorde taalontwikkeling. Gedragsinterventies zoals

Discrete Trial Training

of DTT (zie Peters-Scheffer, Mulders & Didden, dit boek) en

Pivotal Response Training

(zie Bruinsma, dit boek) worden toegepast om spraak te stimuleren en bevorderen. Naar schatting één tot twee derde van de mensen met ASS ontwikkelt echter geen spraak (Magiati & Howlin, 2003). Voor hen worden alternatieve, non-verbale vormen van communicatie gebruikt, zoals gebaren of werken met afbeeldingen (plaatjes, foto’s, pictogrammen of symbolen).

Metagegevens
Titel
Het stimuleren van de communicatie met behulp van het Picture Exchange Communication System
Auteur
Bibi Huskens
Copyright
2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-6421-3_11