Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

13. Het specifieke van supervisie in de kinder- en jeugdpsychotherapie

Auteur : E. A. H. Groothoff

Gepubliceerd in: Supervisie als proces

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het specifieke van de kinder- en jeugdpsychotherapie betreft drie sleutelbegrippen: het ontwikkelingsperspectief van het kind of de jongere, de opvoedkundige relatie met een of meerdere volwassenen waarin het kind of de jongere leeft en het mandaat dat nodig is alvorens er sprake kan zijn van een werkbaar therapeutisch kader. Gerelateerd aan deze drie begrippen worden diverse supervisiethema’s besproken, zoals spel, idioom, controle, grenzen, agressie, conflicterende loyaliteiten, geheimen, parallelprocessen, religieuze en culturele diversiteit en oneigenlijke mandaten. In de diverse supervisievoorbeelden komen ook een paar experiëntiële technieken aan de orde die als supervisiemethodiek gebruikt worden: een opstelling maken in de zandtafel, het spelgenogram en geleide imaginatie. Tot slot worden aan de hand van valkuilen, stagnaties en dilemma’s moeilijke momenten besproken. Stagnerende supervisieprocessen en pijnlijke confrontaties met persoonlijke problematiek en/of ongeschiktheid voor het vak zorgen voor dilemma’s in de eindbeoordeling. Uiteindelijk is kennis over zichzelf een voorwaarde voor iedere therapeut om het vak goed uit te oefenen.
Literatuur
go back to reference Drewes, A. A., & Mullen, J. (Red.) (2011). Supervision can be playful: Techniques for child and play therapist supervisors. New York: Jason Aronson. Drewes, A. A., & Mullen, J. (Red.) (2011). Supervision can be playful: Techniques for child and play therapist supervisors. New York: Jason Aronson.
go back to reference Elkind, S. N. (1992). Resolving impasses in therapeutic relationships. New York/Londen: Guilford. Elkind, S. N. (1992). Resolving impasses in therapeutic relationships. New York/Londen: Guilford.
go back to reference Gil, E. (2006). Helping abused and traumatized children: Integrating directive and nondirective approaches. Londen/New York: Guilford. Gil, E. (2006). Helping abused and traumatized children: Integrating directive and nondirective approaches. Londen/New York: Guilford.
go back to reference Groothoff, E. A. H., Jamin, H., & De Beer-Hoefnagels, E. (2010). Spel in psychotherapie: Theorie, techniek en toepassing (2de ed.). Assen: Van Gorcum. Groothoff, E. A. H., Jamin, H., & De Beer-Hoefnagels, E. (2010). Spel in psychotherapie: Theorie, techniek en toepassing (2de ed.). Assen: Van Gorcum.
go back to reference Hafkenscheid, A. (2016). Supervisierelatie en persoonsgerichte supervisie. In R. Beunderman, S. Colijn, L. Geertjens & F. Van der Maas (Red.), Theorie en praktijk van supervisie in de ggz (pag. 81–91). Utrecht: de Tijdstroom. Hafkenscheid, A. (2016). Supervisierelatie en persoonsgerichte supervisie. In R. Beunderman, S. Colijn, L. Geertjens & F. Van der Maas (Red.), Theorie en praktijk van supervisie in de ggz (pag. 81–91). Utrecht: de Tijdstroom.
go back to reference Langman, P. (2009). Why kids kill: Inside the minds of school shooters. New York: Palgrave, MacMillan. Langman, P. (2009). Why kids kill: Inside the minds of school shooters. New York: Palgrave, MacMillan.
go back to reference Lommers, E. M., & Roest, P. J. (2019). Katathym Imaginatieve Psychotherapie en een summiere vergelijking met imaginatie bij ACT en Schematherapie. PsyXpert, 5, 3. Lommers, E. M., & Roest, P. J. (2019). Katathym Imaginatieve Psychotherapie en een summiere vergelijking met imaginatie bij ACT en Schematherapie. PsyXpert, 5, 3.
go back to reference Sedgwick, D. (1994). The wounded healer: Countertransference from a Jungian perspective. Londen: Routledge. Sedgwick, D. (1994). The wounded healer: Countertransference from a Jungian perspective. Londen: Routledge.
go back to reference Van Gael, M. (2020). Als de chirurg in zijn eigen vingers snijdt … anno 2020. Tijdschrift voor Psychotherapie, 24, 77–90. Van Gael, M. (2020). Als de chirurg in zijn eigen vingers snijdt … anno 2020. Tijdschrift voor Psychotherapie, 24, 77–90.
Metagegevens
Titel
Het specifieke van supervisie in de kinder- en jeugdpsychotherapie
Auteur
E. A. H. Groothoff
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2526-9_13