Skip to main content
Top

2017 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. Het psycho-educatiesegment

Auteurs : M. Stöfsel, T. Mooren

Gepubliceerd in: Trauma en persoonlijkheidsproblematiek

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk worden verschillende psycho-educatieve interventies beschreven. Psycho-educatie over de problematiek gebeurt altijd aan het begin van een behandeling. Tussendoor kan het ook goed zijn om uitleg te geven over psychische verschijnselen. In dit hoofdstuk bespreken we ook het belang dat behandelaar en cliënt uitgaan van een gelijkluidend ‘Verklarend Model’. Een aantal psycho-educatieve interventies worden beschreven: uitleg geven aan de hand van het modusmodel uit de gedragstherapie, uitleg over ‘kwetsbaarheid’, ‘toen’ en ‘nu’, controle, schuldontlasting van ouders door kinderen en niet kunnen afleren. Ook een aantal metaforen wordt besproken: zoals de metafoor van de bruiloft en van de kettingbotsing om traumafenomenen te verklaren. Afgesloten wordt met het benoemen van de retraumatiseringsdriehoek. Dit model wordt uitgebreid uitgelegd in het volgende hoofdstuk over emotieregulatie.
Metagegevens
Titel
Het psycho-educatiesegment
Auteurs
M. Stöfsel
T. Mooren
Copyright
2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1084-5_8