Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk

9. Het populaire kind

Auteur : Jan van der Ploeg

Gepubliceerd in: De sociale ontwikkeling van het schoolkind

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Kinderen verschillen in de mate waarin zij door anderen worden gewaardeerd. Zo zijn er kinderen die veel waardering ontvangen en kinderen die weinig of geen waardering krijgen. Het verschil in waardering wordt vooral veroorzaakt door het gedrag. Zo zijn populaire kinderen sociaal, empatisch en open, terwijl niet-gewaardeerde kinderen agressief, sociaal angstig en in zichzelf gekeerd zijn. De meeste kinderen bevinden zich tussen deze twee uitersten in. Populaire kinderen zijn niet alleen sociaal, maar hebben ook veel invloed op anderen. Er bestaan drie verschillende typen populaire kinderen: het alom gewaardeerde kind, het kind dat door de groep wordt gezien als leider en het dominante, invloedrijke kind.
Metagegevens
Titel
Het populaire kind
Auteur
Jan van der Ploeg
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2232-9_9