Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: GZ - Psychologie 7/2015

01-11-2015 | Wetenschap

Het meten van volgehouden selectieve aandacht bij kinderen en jongeren

Welke rol speelt de onderzoeker bij de uitkomsten van de Bourdon-Vos test?

Auteur: Y. Kaldenbach

Gepubliceerd in: GZ - Psychologie | Uitgave 7/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Hoewel de normering van de test gedateerd is, wordt de Bourdon-Vos nog veel gebruikt in neuropsychologisch onderzoek naar volgehouden aandacht bij kinderen en jongeren. Deze test meet hun werktempo, verschillende aspecten van nauwkeurigheid en aandachtsfluctuaties. Een veelgehoord bezwaar tegen de test is dat de onderzoeker een grote rol zou spelen bij de uitkomsten van de test, vanwege het handmatig registreren van de regeltijden. Hierdoor zou dezelfde testprestatie bij afname door verschillende onderzoekers tot verschillende uitkomsten leiden. In een pilotstudie (n=10) is hiervoor echter geen enkele aanwijzing gevonden (onderzoeksresultaat: 100% overeenstemming tussen de testuitkomsten van 10 onderzoekers). De pilotstudie is vervolgens herhaald, met een grotere steekproef en een praktijkcasus. Daarbij kregen 35 collega’s een video van een testafname bij een veertienjarige jongen te zien en registreerden zij onafhankelijk van elkaar de regeltijden. Opnieuw werd grote overeenstemming tussen de onderzoekers gevonden (ruim 97%). De statistisch significante afwijking die op een enkele uitkomstmaat gevonden werd, had geen enkele klinische implicatie. Voor het veelgehoorde bezwaar dat de Bourdon-Vos een lage interbeoordelaarsbetrouwbaarheid zou hebben, zijn dus geen aanwijzingen gevonden.
Literatuur
go back to reference Eling, P. (2010). De Bourdontest: wereldberoemd in Nederland. Tijdschrift voor Neuropsychologie, 5(1). Eling, P. (2010). De Bourdontest: wereldberoemd in Nederland. Tijdschrift voor Neuropsychologie, 5(1).
go back to reference Kaldenbach, Y. (2010). Neuropsychologische diagnostiek is onnodig om ADHD te classificeren! Kind en Adolescent Praktijk, april, 9(1), 28-32.CrossRef Kaldenbach, Y. (2010). Neuropsychologische diagnostiek is onnodig om ADHD te classificeren! Kind en Adolescent Praktijk, april, 9(1), 28-32.CrossRef
go back to reference Vos, P.G. (1998). Bourdon-Vos Test. 3e herziene uitgave. Amsterdam: Pearson Assessment and Information B.V. Vos, P.G. (1998). Bourdon-Vos Test. 3e herziene uitgave. Amsterdam: Pearson Assessment and Information B.V.
Metagegevens
Titel
Het meten van volgehouden selectieve aandacht bij kinderen en jongeren
Welke rol speelt de onderzoeker bij de uitkomsten van de Bourdon-Vos test?
Auteur
Y. Kaldenbach
Publicatiedatum
01-11-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
GZ - Psychologie / Uitgave 7/2015
Print ISSN: 1879-5080
Elektronisch ISSN: 1879-5099
DOI
https://doi.org/10.1007/s41480-015-0053-6

Andere artikelen Uitgave 7/2015

GZ - Psychologie 7/2015 Naar de uitgave