Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Neuropraxis 4/2005

01-08-2005 | Uit de praktijk

Het meten van intelligentie bij een patiënte met een fronto-temporale dementie

Auteurs: Jacqueline Mulder, Drs. Riet Dekker,    

Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 4/2005

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

Diverse onderzoekers hebben erop gewezen dat het meten van intelligentie een probleem vormt bij patiënten met een frontaalsyndroom (Anderson & Damasio, 2003; Faglioni, 1999). Het afnemen van een intelligentietest vormt op zich geen probleem - er zijn geen handicaps die het afnemen van de taken of het interpreteren van de resultaten in de weg staan. Het probleem is juist dat deze patiënten in het dagelijks leven beoordelingsfouten maken, slecht in staat zijn tot plannen, onnadenkend handelen, of anders gezegd zeer onintelligent gedrag vertonen, terwijl zij gemiddelde en zelfs bovengemiddelde prestaties behalen bij gestandaardiseerde intelligentietests.
Literatuur
go back to reference Damasio, A.R. & Anderson, S.W. (2003, 4e druk). The frontal lobes. In: K.M. Heilman & E. Valenstein (red.), Clinical neuropsychology. Oxford: Oxford University Press. Damasio, A.R. & Anderson, S.W. (2003, 4e druk). The frontal lobes. In: K.M. Heilman & E. Valenstein (red.), Clinical neuropsychology. Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Dekker, R., Mulder, J.L. & Dekker, P.H. (2005). Nederlandstalige bewerking van de Kaufman Adolescent and Adult Intelligence test: kaitNL. G eaccepteerd voor publicatie in De Psycholoog. Dekker, R., Mulder, J.L. & Dekker, P.H. (2005). Nederlandstalige bewerking van de Kaufman Adolescent and Adult Intelligence test: kaitNL. G eaccepteerd voor publicatie in De Psycholoog.
go back to reference Eslinger, P.J. & Damasio, A.R. (1985). Severe disturbance of higher cognition after bilateral frontal lobe ablation: patient evr. Neurology, 35, 1731-1741. Eslinger, P.J. & Damasio, A.R. (1985). Severe disturbance of higher cognition after bilateral frontal lobe ablation: patient evr. Neurology, 35, 1731-1741.
go back to reference Faglioni, P. (1999). The frontal lobe. In: G. Denes & L. Pizzamiglio (red.), Handbook of clinical and experimental neuropsychology. Hove: Psychology Press. Faglioni, P. (1999). The frontal lobe. In: G. Denes & L. Pizzamiglio (red.), Handbook of clinical and experimental neuropsychology. Hove: Psychology Press.
go back to reference Grant, D.A. & Berg, E.A. (1948). A behavioral analysis of degree of reinforcement and ease of shifting to new responses in a Weigl type card-sorting problem. Journal of Experimental Psychology, 38, 404-411. Grant, D.A. & Berg, E.A. (1948). A behavioral analysis of degree of reinforcement and ease of shifting to new responses in a Weigl type card-sorting problem. Journal of Experimental Psychology, 38, 404-411.
go back to reference Horn, J.L. & Cattell, R.B. (1966). Refinement and test of the theory of fluid and crystallized general intelligences. Journal of Educational Psychology, 57, 253-270. Horn, J.L. & Cattell, R.B. (1966). Refinement and test of the theory of fluid and crystallized general intelligences. Journal of Educational Psychology, 57, 253-270.
go back to reference Horn, J.L. & Cattell, R.B. (1967). Age differences in fluid and crystallized intelligence. Acta Psychologica, 26, 107-129. Horn, J.L. & Cattell, R.B. (1967). Age differences in fluid and crystallized intelligence. Acta Psychologica, 26, 107-129.
go back to reference Inhelder, B. & Piaget, J. (1958). The growth of logical thinking form childhood to adolescence. New York: Basic Books. Inhelder, B. & Piaget, J. (1958). The growth of logical thinking form childhood to adolescence. New York: Basic Books.
go back to reference Lezak, M.D., Howieson, D.B. & Loring, D.W. (2004, 4e druk). Neuropsychological assessment. Oxford: Oxford University Press. Lezak, M.D., Howieson, D.B. & Loring, D.W. (2004, 4e druk). Neuropsychological assessment. Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Luria, A.R. (1980, 2e editie). Higher cortical functions in man. New York: Basic Books. New York: Basic Books. Luria, A.R. (1980, 2e editie). Higher cortical functions in man. New York: Basic Books. New York: Basic Books.
go back to reference Kaufman, A.S. & Kaufman, N.L. (1983). k-abc interpretive manual. Circle Pines, MN: American Guidance Service. Kaufman, A.S. & Kaufman, N.L. (1983). k-abc interpretive manual. Circle Pines, MN: American Guidance Service.
go back to reference Kaufman, A.S. & Kaufman, N.L. (2004). Kaufman Assessment Battery for Children - Second Edition ( k-abc -II). Circle Pines, MN: American Guidance Service. Kaufman, A.S. & Kaufman, N.L. (2004). Kaufman Assessment Battery for Children - Second Edition ( k-abc -II). Circle Pines, MN: American Guidance Service.
go back to reference Mulder, J.L., Dekker, R. & Dekker, P.H. (1996). Verbale Leer en Geheugen Test. Lisse: Swets & Zeitlinger. Mulder, J.L., Dekker, R. & Dekker, P.H. (1996). Verbale Leer en Geheugen Test. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Mulder, J.L., Dekker, R. & Dekker, P.H. (2004). Kaufman - Intelligentietest voor Adolescenten en Volwassenen. Leiden: pits. Mulder, J.L., Dekker, R. & Dekker, P.H. (2004). Kaufman - Intelligentietest voor Adolescenten en Volwassenen. Leiden: pits.
go back to reference Mulder, J.L., Dekker, R. & Dekker, P.H. (2005, in voorbereiding). Figuur-Fluency Test; Ruff Figural Fluency Test. Leiden: pits. Mulder, J.L., Dekker, R. & Dekker, P.H. (2005, in voorbereiding). Figuur-Fluency Test; Ruff Figural Fluency Test. Leiden: pits.
go back to reference Neary, D., Snowden, J.S., Gustafson, L., Passant, U., Stuss, D., Black, S. et al. (1998). Frontotemporal lobar degeneration: a consensus on clinical criteria. Neurology, 51, 1546-1554. Neary, D., Snowden, J.S., Gustafson, L., Passant, U., Stuss, D., Black, S. et al. (1998). Frontotemporal lobar degeneration: a consensus on clinical criteria. Neurology, 51, 1546-1554.
go back to reference Piaget, J. (1972). Intellectual evolution from adolescence to adulthood. Human Development, 15, 1-12. Piaget, J. (1972). Intellectual evolution from adolescence to adulthood. Human Development, 15, 1-12.
go back to reference Ruff, R.M. (1996). rfft. Ruff Figural Fluency Test. Psychological Assessment Resources. Inc. Ruff, R.M. (1996). rfft. Ruff Figural Fluency Test. Psychological Assessment Resources. Inc.
go back to reference Wechsler, D. (1987). Manual for the Wechsler Memory Scale - Revised ( w-msr). San Antonio, TX: The Psychological Corporation. Wechsler, D. (1987). Manual for the Wechsler Memory Scale - Revised ( w-msr). San Antonio, TX: The Psychological Corporation.
Metagegevens
Titel
Het meten van intelligentie bij een patiënte met een fronto-temporale dementie
Auteurs
Jacqueline Mulder
Drs. Riet Dekker
   
Publicatiedatum
01-08-2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Neuropraxis / Uitgave 4/2005
Print ISSN: 1387-5817
Elektronisch ISSN: 1876-5785
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03079052

Andere artikelen Uitgave 4/2005

Neuropraxis 4/2005 Naar de uitgave

Woorden vooraf

Woorden vooraf

Signalement

Signalement