Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Psychopraktijk 5/2013

01-10-2013 | Psychodiagnostiek

Het meten van emotieregulatie met de FEEL-KJ: een nieuw instrument

Auteur: Prof.dr. Caroline Braet

Gepubliceerd in: Psychopraktijk | Uitgave 5/2013

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Emoties maken deel uit van het leven1. Goed omgaan met deze emoties kan cruciaal zijn voor je stemming. Vreemd genoeg wordt in de klinische praktijk vaak veel aandacht besteed aan wat iemand denkt, voelt en doet, maar niet aan de wijze waarop iemand dan vervolgens met zijn gevoelens omgaat. We gaan hier nader in op de aard en betekenis van emotieregulatie en een nieuw instrument voor het meten ervan.
Literatuur
1.
go back to reference Frijda NH (1986) The emotions. Cambridge: Cambridge University Press Frijda NH (1986) The emotions. Cambridge: Cambridge University Press
2.
go back to reference Garnefski N ea (2001) Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and individual differences 30: 1311–1327. doi:10.1016/S0191-8869(00)00113-6CrossRef Garnefski N ea (2001) Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and individual differences 30: 1311–1327. doi:10.1016/S0191-8869(00)00113-6CrossRef
3.
go back to reference Grob A & Smolenski C (2005) Fragebogen zur Erhebung der Emotionsregulation bei Kindern und Jugendlichen (FEEL-KJ) . Bern: Huber Verlag Grob A & Smolenski C (2005) Fragebogen zur Erhebung der Emotionsregulation bei Kindern und Jugendlichen (FEEL-KJ) . Bern: Huber Verlag
4.
go back to reference Thompson RA (1994) Emotion regulation: A theme in search of definition. Monographs of the society for research in child development 59: 25–52. doi: 10.1111/j.1540-5834.1994.tb01276PubMedCrossRef Thompson RA (1994) Emotion regulation: A theme in search of definition. Monographs of the society for research in child development 59: 25–52. doi: 10.1111/j.1540-5834.1994.tb01276PubMedCrossRef
5.
go back to reference Gross JJ (1998) The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of general psychology 2: 271-299. doi:10.1037/1089-2680.2.3.271; Gross JJ (2001) Emotion regulation in adulthood: Timing is everything. Current directions in psychological science 10: 214–219. doi: 10.1111/1467-8721.00152CrossRef Gross JJ (1998) The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of general psychology 2: 271-299. doi:10.1037/1089-2680.2.3.271; Gross JJ (2001) Emotion regulation in adulthood: Timing is everything. Current directions in psychological science 10: 214–219. doi: 10.1111/1467-8721.00152CrossRef
6.
go back to reference Aldao A ea (2010) Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical psychology review 30: 217–237. doi: 10.1016/j.cpr.2009.11.004PubMedCrossRef Aldao A ea (2010) Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical psychology review 30: 217–237. doi: 10.1016/j.cpr.2009.11.004PubMedCrossRef
7.
go back to reference Lazarus RS & Folkman S (1984) Stress, appraisal, and coping. New York: Springer Lazarus RS & Folkman S (1984) Stress, appraisal, and coping. New York: Springer
8.
go back to reference De Boo JM & Wicherts JM (2009) Assessing cognitive and behavioural coping strategies in children. Cognitive therapy and research 33: 1–20CrossRef De Boo JM & Wicherts JM (2009) Assessing cognitive and behavioural coping strategies in children. Cognitive therapy and research 33: 1–20CrossRef
9.
go back to reference Gebaseerd op: Billings AG & Moos RH (1981) Stressful life events and symptoms: A longitudinal model. Health psychology 1: 99–117 Gebaseerd op: Billings AG & Moos RH (1981) Stressful life events and symptoms: A longitudinal model. Health psychology 1: 99–117
10.
go back to reference Garnefski N ea (2002) Handleiding voor het gebruik van de Cognitive Emotion Regulation Questionnaire. Een vragenlijst voor het meten van cognitieve copingstrategieën. Leiderdorp: Datec Garnefski N ea (2002) Handleiding voor het gebruik van de Cognitive Emotion Regulation Questionnaire. Een vragenlijst voor het meten van cognitieve copingstrategieën. Leiderdorp: Datec
11.
go back to reference Braet C, Cracco E & Theuwis L (in druk) Handleiding bij de FEEL-KJ. Amsterdam: Hogrefe uitgeverij Braet C, Cracco E & Theuwis L (in druk) Handleiding bij de FEEL-KJ. Amsterdam: Hogrefe uitgeverij
Metagegevens
Titel
Het meten van emotieregulatie met de FEEL-KJ: een nieuw instrument
Auteur
Prof.dr. Caroline Braet
Publicatiedatum
01-10-2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Psychopraktijk / Uitgave 5/2013
Print ISSN: 1878-4844
Elektronisch ISSN: 2210-7754
DOI
https://doi.org/10.1007/s13170-013-0073-0

Andere artikelen Uitgave 5/2013

Psychopraktijk 5/2013 Naar de uitgave

EditorialNotes

Redactioneel

Gesignaleerd

Pijn op de borst