Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

11. Het kind met een lichamelijke beperking

Auteur : K. Masolijn

Gepubliceerd in: Leerboek kinderverpleegkunde

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Bij het lichamelijk beperkte kind wordt in dit hoofdstuk een onderscheid gemaakt tussen de zorg voor het motorisch beperkte kind en het zintuiglijke beperkte kind. Uiteraard is ook in dit geval een combinatie van beide lichamelijke beperkingen mogelijk. De motorische en de zintuiglijke beperking zullen in dit hoofdstuk apart worden behandeld.
Literatuur
go back to reference Bilo, R. A. C., Voorhoeve, H. W. A., & Koot, J. M. (2008). Kind in ontwikkeling. Een handreiking bij de observatie van jonge kinderen. Amsterdam: Reed Business. Bilo, R. A. C., Voorhoeve, H. W. A., & Koot, J. M. (2008). Kind in ontwikkeling. Een handreiking bij de observatie van jonge kinderen. Amsterdam: Reed Business.
go back to reference Brande, J. L. van den, Derksen-Lubsen, G., Heymans, H. S. A. & Kollée, L. A. A. (Red.). (2009). Leerboek Kindergeneeskunde. Utrecht: De Tijdstroom. Brande, J. L. van den, Derksen-Lubsen, G., Heymans, H. S. A. & Kollée, L. A. A. (Red.). (2009). Leerboek Kindergeneeskunde. Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Diesfeldt, A. (2001). Als je kind het zelf niet kan. Praktische handleiding voor de dagelijkse activiteiten van een kind met een motorische handicap ten gevolge van een hersenbeschadiging. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Diesfeldt, A. (2001). Als je kind het zelf niet kan. Praktische handleiding voor de dagelijkse activiteiten van een kind met een motorische handicap ten gevolge van een hersenbeschadiging. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference FODOK. (2008). Een doof kind in het ziekenhuis. Utrecht: Nederlandse Federatie van Ouders van Dove Kinderen. FODOK. (2008). Een doof kind in het ziekenhuis. Utrecht: Nederlandse Federatie van Ouders van Dove Kinderen.
go back to reference Keirse, M. (2009). Kinderen helpen met verlies. Een boek voor al wie van kinderen houdt. Tielt: Lannoo. Keirse, M. (2009). Kinderen helpen met verlies. Een boek voor al wie van kinderen houdt. Tielt: Lannoo.
go back to reference Kock, I. de, Ridder, K. den, Veld-Rentier, I. in ’t, & Westmaas, A. (Red.). (2017). Specialistische kinderverpleegkunde. Zorg voor het zieke kind. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Kock, I. de, Ridder, K. den, Veld-Rentier, I. in ’t, & Westmaas, A. (Red.). (2017). Specialistische kinderverpleegkunde. Zorg voor het zieke kind. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Meihuizen-de Regt, M. J., Moor, J. M. H. de, & Mulders, A. M. H. (2009). Kinderrevalidatie. Assen: Van Gorcum. Meihuizen-de Regt, M. J., Moor, J. M. H. de, & Mulders, A. M. H. (2009). Kinderrevalidatie. Assen: Van Gorcum.
go back to reference Mulder, J., & Westmaas, A. (2017). Leerboek specialistische kinderverpleegkunde. Gedragsproblemen en handicaps. Maarssen: Bohn Stafleu van Loghum. Mulder, J., & Westmaas, A. (2017). Leerboek specialistische kinderverpleegkunde. Gedragsproblemen en handicaps. Maarssen: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference www.bosk.nl: Oudervereniging; informatie over aandoeningen, behandeling en betekenis van een aandoening in het dagelijks leven. www.​bosk.​nl: Oudervereniging; informatie over aandoeningen, behandeling en betekenis van een aandoening in het dagelijks leven.
go back to reference www.isaac-nf.nl: Nederlandstalige afdeling van de International Society for Augmentative and Alternative Communication. De uitgangspunten van Ondersteunende Communicatie (OC) sluiten nauw aan bij de basisfilosofie van totale communicatie (TC), een term die vooral binnen de zorg voor verstandelijk gehandicapten wordt gebruikt. OC/TC wordt ingezet bij diegenen die niet of nauwelijks spreken, maar tevens bij die personen die moeite hebben met het begrijpen van gesproken taal. www.​isaac-nf.​nl: Nederlandstalige afdeling van de International Society for Augmentative and Alternative Communication. De uitgangspunten van Ondersteunende Communicatie (OC) sluiten nauw aan bij de basisfilosofie van totale communicatie (TC), een term die vooral binnen de zorg voor verstandelijk gehandicapten wordt gebruikt. OC/TC wordt ingezet bij diegenen die niet of nauwelijks spreken, maar tevens bij die personen die moeite hebben met het begrijpen van gesproken taal.
go back to reference www.stichtinghoormij.nl: Nieuwe vereniging waarin de Federatie van Ouders van slechthorende kinderen en kinderen met spraak-taalmoeilijkheden, de Nederlandse vereniging van slechthorenden en Slechthorend Jong zijn samengegaan. Informatie aanwezig voor kinderen, ouders, professionals. www.​stichtinghoormij​.​nl: Nieuwe vereniging waarin de Federatie van Ouders van slechthorende kinderen en kinderen met spraak-taalmoeilijkheden, de Nederlandse vereniging van slechthorenden en Slechthorend Jong zijn samengegaan. Informatie aanwezig voor kinderen, ouders, professionals.
go back to reference www.vwvj.be: Vlaamse Wetenschappelijke Vereniging voor de jeugdgezondheidszorg. Voor professionals die meer willen weten over de jeugdgezondheidszorg. Hier worden ook specifieke problemen besproken over slechtziendheid, blindheid, problemen met spraak en taalontwikkeling en motorische problematiek. www.​vwvj.​be: Vlaamse Wetenschappelijke Vereniging voor de jeugdgezondheidszorg. Voor professionals die meer willen weten over de jeugdgezondheidszorg. Hier worden ook specifieke problemen besproken over slechtziendheid, blindheid, problemen met spraak en taalontwikkeling en motorische problematiek.
Metagegevens
Titel
Het kind met een lichamelijke beperking
Auteur
K. Masolijn
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1913-8_11