Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-02-2020 | Opleiding | Uitgave 1/2020

Met de Spiegelreflectie methode bevragen studenten professionals
Vakblad Sociaal Werk 1/2020

‘Het is anders dan wanneer ik het in mijn hoofd doe’

Tijdschrift:
Vakblad Sociaal Werk > Uitgave 1/2020
Auteurs:
Liza Bruinhart, Hanske Douwenga
Belangrijke opmerkingen
Liza Bruinhart werkte binnen de gedwongen hulpverlening in de Jeugdzorg. Zij ontwikkelt nu binnen House of Professionals deze reflectiemethode en andere diensten in het kader van professionalisering. Hanske Douwenga werkt als docent op de Hogeschool Utrecht bij het Instituut voor Ecologische Pedagogiek. Daarnaast is zij op de hogeschool als onderzoeker betrokken bij het lectoraat Jeugd. Ze werkt onder meer op het gebied van professionalisering van de (toekomstige) jeugdprofessional en huiselijk geweld.

Samenvatting

In de drukte en hectiek van het werk lukt het vaak niet om stil te staan, te vertragen en te kijken naar ons handelen. Zo komen we niet op een diepere laag en kunnen we de vragen wat, hoe en waartoe niet voldoende stellen. Hoe komt dat? Volstaan de huidige reflectiemethoden niet, is tijdsdruk een issue, gaat het over het ervaren van veiligheid, of is het toch de angst om gezien te worden? Om wel stil te staan, hebben we de Spiegelreflectie methode bedacht: een nieuwe manier van reflecteren, waarin huidige en toekomstige professionals uit het sociale domein samen leren.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

Vakblad Sociaal Werk (voorheen Maatwerk)

Het vakblad behandelt alle facetten van het sociaal werk. Het signaleert, analyseert, rapporteert en informeert. En presenteert leerzame ervaringen uit de diverse werkvelden waarin maatschappelijk werkers, jeugdzorgwerkers en sociaal agogen zich bevinden.

BSL - Basisacademy Social Work

Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2020

Vakblad Sociaal Werk 1/2020 Naar de uitgave

Wetten en regels

Toestemming