Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk

10. Het hoogbegaafde kind

Auteur : Jan van der Ploeg

Gepubliceerd in: De sociale ontwikkeling van het schoolkind

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Wanneer we spreken van een hoogbegaafd kind, dan gaat het meestal om intelligente kinderen die op school goed kunnen leren. In feite omvat intelligentie echter ook aspecten als creativiteit en sociale sensitiviteit. Maar het hoogbegaafde kind wordt toch vooral gezien als het knapste kind van de klas. De school weet vaak geen raad met hen. De leerkracht heeft meestal niet voldoende tijd om hen te begeleiden. Dus wordt er gezocht naar minder geslaagde oplossingen, zoals een klas overslaan of opname in een aparte klas of school. Hoogbegaafde leerlingen presteren soms minder dan zij kunnen om niet op te vallen. Ook kunnen zij last hebben van ouders die te veel van hen verwachten of eisen. Vaak wordt verwacht dat hoogbegaafde kinderen op alle terreinen uitblinken. Dat is niet geval. Met name de sociale ontwikkeling kan problemen geven.
Metagegevens
Titel
Het hoogbegaafde kind
Auteur
Jan van der Ploeg
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2232-9_10