Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 2/2013

01-05-2013 | Opmerkelijk

Het gaat de verkeerde kant op met ons universitair onderwijs

Auteurs: Dr. Helma Koomen, dr. Henny Bos

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 2/2013

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Najaar 2012 kwam in het nieuws dat de Erasmus Universiteit camera’s gaat ophangen om spiekende studenten te betrappen. Een aantal weken later ontspon zich in de Volkskrant een discussie over het voorstel van hoogleraar Jan Derksen om collegezalen vol ongeïnteresseerde en facebookende studenten internetonderwijs in plaats van hoorcolleges te geven. Commentaren ademen begrip voor de worsteling van universiteiten met grote groepen studenten die niet allemaal even gemotiveerd zijn, maar wijzen ook op de sterke verschoolsing van het universitair onderwijs: ‘Studenten moeten meer zelf verantwoordelijk worden gemaakt voor hun studie’ ( de Volkskrant, 4 januari 2013) en ‘De studenten van nu zijn de dokters, advocaten en managers van morgen… Hoe leer je studenten uit eigen beweging het eerlijke pad te kiezen?’ ( de Volkskrant, 8 september 2012). Deze kritiek sluit aan bij twijfel die wij als docenten voelen over hoe studenten vandaag de dag voor belangrijke functies in jeugdzorg, ggz en onderwijsbegeleiding worden opgeleid. De twijfel rees tijdens een sabbatical, door de confrontatie met universitair onderwijs in de vs. Vooraf dachten we vooral iets te gaan leren over hoe het elders gaat, maar we leerden minstens evenveel over de gang van zaken thuis. …
Metagegevens
Titel
Het gaat de verkeerde kant op met ons universitair onderwijs
Auteurs
Dr. Helma Koomen
dr. Henny Bos
Publicatiedatum
01-05-2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 2/2013
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-013-0010-3

Andere artikelen Uitgave 2/2013

Kind en adolescent 2/2013 Naar de uitgave