Skip to main content
Top

2004 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. Het exploratiegesprek

Auteur : Prof. dr. J. A. M. Schouten

Gepubliceerd in: Anamnese en advies

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

De gebruikelijke wijze van gespreksvoering tijdens de anamnese kan gekarakteriseerd worden als een ‘doctor-centred style of interviewing’ (Byrne & Long, 1976). Naast voordelen vertoont deze stijl van gespreksvoering enkele tekorten, zoals die welke beschreven zijn in de hoofdstukken 3 en 4. Deze tekorten kunnen worden opgeheven door gebruik te maken van een ‘patient-centred style of interviewing’: deze stijl wordt in dit boek het exploratiegesprek genoemd. Naast de bespreking van de essentiële kenmerken van dit soort gesprek, wordt ook aandacht besteed aan enkele - in dit gesprekstype gebruikelijke - interventies, zoals de doorvraag, de samenvatting en de reflectie. Korte exploratieve gespreksepisoden kunnen niet alleen van nut zijn bij het inwinnen van gegevens, maar ook zowel bij het verstrekken van informatie aan de patiënt als bij het begeleiden van patiënten. Deze stijl wordt door artsen weinig gebruikt, omdat het vereiste ‘luisteren’ en ‘volgen’ van de patiënt indruist tegen de gewoonte van artsen om het verloop en de inhoud van een gesprek zoveel mogelijk onder controle te houden.
Voetnoten
1
Het woord ‘doctor-centred’ is onjuist. Het moet worden vervangen door ‘illness-centred’ (Lewis, 2002). Zie ook de discussie in paragraaf 12.2.
 
2
‘Vrij’ slaat op het feit, dat het niet om een enquêteachtige manier van vragen gaat. ‘Attitude’ heeft betrekking op de attitude die de geïnterviewde heeft ten aanzien van het aangesneden onderwerp. ‘Attitude’ omvat de cognities, emoties en strevingen die iemand aan een onderwerp verbindt. Vertaald, gaat het hier opnieuw om opvattingen, belevingen en verwachtingen.
 
3
Belangrijke initiatiefneemster voor deze trainingen was drs. S.E. van Zweden, voorheen wetenschappelijk medewerkster op de afdeling Medische Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam.
 
Literatuur
go back to reference Byrne PS, Long BEL. Doctors talking to patients. Londen, HMSO. 1976. Byrne PS, Long BEL. Doctors talking to patients. Londen, HMSO. 1976.
go back to reference Dorp C van. Luisteren naar patiënten. Een analyse van het medisch interview. Lochem, De Tijdstroom. 1977. Dorp C van. Luisteren naar patiënten. Een analyse van het medisch interview. Lochem, De Tijdstroom. 1977.
go back to reference Wright HJ, MacAdam DB. Clinical thinking and practice. Edinburgh, Londen, New York, Churchill Livingstone. 1979. Wright HJ, MacAdam DB. Clinical thinking and practice. Edinburgh, Londen, New York, Churchill Livingstone. 1979.
go back to reference Vrolijk A, Dijkema MF, Timmerman G. Gespreksmodellen. Alphen aan den Rijn, Samsom. 1971. Vrolijk A, Dijkema MF, Timmerman G. Gespreksmodellen. Alphen aan den Rijn, Samsom. 1971.
go back to reference Wijma K. Onderwijs in gespreksvoering aan medische studenten. In: R.A. Piersloot (ed.), Arts-patiëntrelaties. Medisch Psychologische Reeks, Alphen aan den Rijn, Stalfleu. 1981. Wijma K. Onderwijs in gespreksvoering aan medische studenten. In: R.A. Piersloot (ed.), Arts-patiëntrelaties. Medisch Psychologische Reeks, Alphen aan den Rijn, Stalfleu. 1981.
go back to reference Hoos AM, Burgemeister MJ. Gesprekstraining voor artsen en medisch studenten. Medisch Contact 1982; 20: 603-04. Hoos AM, Burgemeister MJ. Gesprekstraining voor artsen en medisch studenten. Medisch Contact 1982; 20: 603-04.
go back to reference Lewis SA e.a. Interventions for providers to promote a patient-centered approach in clinical consultations. Cochrane Library, Issue 2. Oxford, Update Software. 2002. Lewis SA e.a. Interventions for providers to promote a patient-centered approach in clinical consultations. Cochrane Library, Issue 2. Oxford, Update Software. 2002.
go back to reference Wright HJ, MacAdam DB. Clinical thinking and practice. Edinburgh, Londen, New York, Churchill Livingstone. 1979. Wright HJ, MacAdam DB. Clinical thinking and practice. Edinburgh, Londen, New York, Churchill Livingstone. 1979.
Metagegevens
Titel
Het exploratiegesprek
Auteur
Prof. dr. J. A. M. Schouten
Copyright
2004
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9438-8_5