Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-09-2006 | Artikelen | Uitgave 3/2006

Kind en adolescent 3/2006

Het ervaren en uiten van emoties door Marokkaans-Nederlandse en autochtoon-Nederlandse kinderen

Tijdschrift:
Kind en adolescent > Uitgave 3/2006
Auteurs:
Sheida Novin, Carolien J. Rieffe
Belangrijke opmerkingen
Mevr. drs. Sheida Novin en mevr. dr. Carolien J. Rieffe zijn beiden werkzaam bij de afdeling Ontwikkelingspsychologie van de Universiteit Leiden.
Contactadres: Sheida Novin, Universiteit Leiden, afdeling Ontwikkelingspsychologie, Postbus 9555, 2300 RB Leiden, e-mail: snovin@fsw.leidenuniv.nl

Samenvatting

Novin, S., & Rieffe, C. J. (2006). Experience and expression of emotions among Moroccan-Dutch and native Dutch children, Kind en Adolescent, 27 (3), 169-179.
The aim of this study was to examine the influence of culture on the experience and expression by children of emotions in frustrating social situations. The responses of native Dutch and Moroccan-Dutch children revealed several cultural differences depending on the presence of a family member or peer. Moroccan-Dutch children with a father or older brother reported a negative emotion less often than their native Dutch peers. Moreover, they were more likely to conceal a negative emotion and to give a socially acceptable response. These differences did not occur with respect to conflict situations with peers.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

BSL Academy mbo Verzorging en Verpleegkunde

Kind en Adolescent

In Kind en Adolescent vindt u actuele Nederlandstalige wetenschappelijke publicaties die relevant zijn voor de pedagogische, psychiatrische of psychologische praktijk rondom kinderen en jeugdigen. Ontwikkeling, opvoeding en hulpverlening worden vanuit verschillende invalshoeken belicht. 

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2006

Kind en adolescent 3/2006 Naar de uitgave