Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Kindergeneeskunde 3/2000

01-06-2000 | Artikelen

Het effect van clonidine en methylfenidaat bij kinderen met een aandachtstekortstoornis en hyperactiviteit

een vergelijking naar neuropsychologische effecten en gedragseffecten bij 37 kinderen

Auteurs: J. G. M. Hendriksen, F. J. M. Feron, C. Njiokiktjien, J. S. H. Vles

Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Kindergeneeskunde | Uitgave 3/2000

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Summary

Core symptom of attention deficit disorder with hyperactivity (adhd) is a deficit in inhibition control manifested in learning, information processing and behavioral dysfunction at school and at home. We systematically investigated the effects of methylphenidate (N = 0) and clonidine (N = 7) in a group of 37 children with adhd who showed no evidence of neurological dysfunction at medical evaluation. Medication monitoring was done by means of neuropsychological testing and assessment of behavioral functioning in the home situation, by using the ‘child behavior checklist’, before and eight weeks after medication was started. Methylphenidate and clonidine both showed significant positive effects on sustained attention, information processing, and hyperactive behavior. It was found that only methylphenidate showed significant positive effects on spatial reasoning and aggressive behavior. The difference in effect on aggressive behavior between methylphenidate and clonidine was statistically significant. It is concluded that both types of medication in children with adhd without neurological dysfunction can effectively improve information processing and inhibition control in behavior. We found some different and some similar effects of methylphenidate and clonidine. Neuropsychological testing is not only an important instrument in making a treatment diagnosis of adhd but also in evaluating the effect of medication objectively, for which purpose until now only behavior checklists are used. Especially this should be considered when there is a relative contraindication for prescribing methylphenidate, as in children with neurological dysfunctions, when clonidine can be prescribed.
Literatuur
go back to reference Barkley RB. Attention deficit hyperactivity disorder. Scientific American 1998;279(3):44-9.CrossRef Barkley RB. Attention deficit hyperactivity disorder. Scientific American 1998;279(3):44-9.CrossRef
go back to reference American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disoders (dsm-iv). Lisse: Swets & Zeitlinger, 1994. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disoders (dsm-iv). Lisse: Swets & Zeitlinger, 1994.
go back to reference Goldman LS, Genel M, Bezman RJ, Slanetz PJ. Diagnosis and treatment of attention deficit/hyperactivity disorder in children and adolescents. jama 1998;279:1100-7.CrossRefPubMed Goldman LS, Genel M, Bezman RJ, Slanetz PJ. Diagnosis and treatment of attention deficit/hyperactivity disorder in children and adolescents. jama 1998;279:1100-7.CrossRefPubMed
go back to reference Minderaa RB. Overlap en relatie met andere stoornissen. In: Gunning WB (red). Behandelingsstrategieën bij kinderen en jeugdigen met adhd. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum, 1998. Minderaa RB. Overlap en relatie met andere stoornissen. In: Gunning WB (red). Behandelingsstrategieën bij kinderen en jeugdigen met adhd. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum, 1998.
go back to reference Gunning WB. Farmacotherapie bij adhd. In: Gunning WB (red). Behandelingsstrategieën bij kinderen en jeugdigen met adhd. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum, 1998. Gunning WB. Farmacotherapie bij adhd. In: Gunning WB (red). Behandelingsstrategieën bij kinderen en jeugdigen met adhd. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum, 1998.
go back to reference Verhulst FC. Handleiding voor de cbcl 4-18. Rotterdam: afdeling kinder- en jeugdpsychiatrie van het Sophia Kinderziekenhuis, 1996. Verhulst FC. Handleiding voor de cbcl 4-18. Rotterdam: afdeling kinder- en jeugdpsychiatrie van het Sophia Kinderziekenhuis, 1996.
go back to reference Kaufman AS, Kaufman NL. K.ABC. Kaufman assessment battery for children. Interpretive manual. Minnesota: American Guidance Service Inc, 1983. Kaufman AS, Kaufman NL. K.ABC. Kaufman assessment battery for children. Interpretive manual. Minnesota: American Guidance Service Inc, 1983.
go back to reference Vos P. Handleiding Bourdon Vos test. Nijmegen: Katholieke Universiteit, 1988. Vos P. Handleiding Bourdon Vos test. Nijmegen: Katholieke Universiteit, 1988.
go back to reference Jurjens HB, Hendriksen JGM. De Kaufman Assessment Battery for Children: psychometrische kenmerken en toepasbaarheid. In: Proceedings van de Najaarsconferentie sectie revalidatiepsychologen. Amsterdam: Nederlands Instituut voor Psychologen, 1991. Jurjens HB, Hendriksen JGM. De Kaufman Assessment Battery for Children: psychometrische kenmerken en toepasbaarheid. In: Proceedings van de Najaarsconferentie sectie revalidatiepsychologen. Amsterdam: Nederlands Instituut voor Psychologen, 1991.
go back to reference Beery KE (red). The developmental test for visual motor integration. Cleveland: Modern Curriculum Press, 1989. Beery KE (red). The developmental test for visual motor integration. Cleveland: Modern Curriculum Press, 1989.
go back to reference Swanson JM, McBurnet K, Wigal T, et al. Effects of stimulant medication in children with Attention Deficit Disorder. A ‘review of the reviews’. Except Child 1993;60:154-62. Swanson JM, McBurnet K, Wigal T, et al. Effects of stimulant medication in children with Attention Deficit Disorder. A ‘review of the reviews’. Except Child 1993;60:154-62.
go back to reference Rapport MD, Kelly KL. Psychostimulant effects on learning and cognitive functions: findings and implications for children with attention deficit hyperactivity disoder. Clin Psych Rev 1991;11:61-92.CrossRef Rapport MD, Kelly KL. Psychostimulant effects on learning and cognitive functions: findings and implications for children with attention deficit hyperactivity disoder. Clin Psych Rev 1991;11:61-92.CrossRef
go back to reference Hunt RD, Minderaa R, Cohen DJ. Clonidine benefits in children with attention deficit disorder and hyperacitvity: a report of a double blind crossover therapeutic trial. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 1985;24:617-29.CrossRef Hunt RD, Minderaa R, Cohen DJ. Clonidine benefits in children with attention deficit disorder and hyperacitvity: a report of a double blind crossover therapeutic trial. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 1985;24:617-29.CrossRef
go back to reference Gunning WB. A controlled trial of clonidine in hyperkinetic children. Thesis, Erasmus Universiteitsbibliotheek, 1992. Gunning WB. A controlled trial of clonidine in hyperkinetic children. Thesis, Erasmus Universiteitsbibliotheek, 1992.
go back to reference Farmacotherapie bij aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit bij kinderen. Geneesmiddelenbulletin 1996;30:16-20. Farmacotherapie bij aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit bij kinderen. Geneesmiddelenbulletin 1996;30:16-20.
Metagegevens
Titel
Het effect van clonidine en methylfenidaat bij kinderen met een aandachtstekortstoornis en hyperactiviteit
een vergelijking naar neuropsychologische effecten en gedragseffecten bij 37 kinderen
Auteurs
J. G. M. Hendriksen
F. J. M. Feron
C. Njiokiktjien
J. S. H. Vles
Publicatiedatum
01-06-2000
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Tijdschrift voor Kindergeneeskunde / Uitgave 3/2000
Print ISSN: 0376-7442
Elektronisch ISSN: 1875-6840
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03061298

Andere artikelen Uitgave 3/2000

Tijdschrift voor Kindergeneeskunde 3/2000 Naar de uitgave