TODO: Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-06-2000 | Artikelen

Het effect van clonidine en methylfenidaat bij kinderen met een aandachtstekortstoornis en hyperactiviteit

een vergelijking naar neuropsychologische effecten en gedragseffecten bij 37 kinderen

Auteurs: J. G. M. Hendriksen, F. J. M. Feron, C. Njiokiktjien, J. S. H. Vles

Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Kindergeneeskunde | Uitgave 3/2000

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Summary

Core symptom of attention deficit disorder with hyperactivity (adhd) is a deficit in inhibition control manifested in learning, information processing and behavioral dysfunction at school and at home. We systematically investigated the effects of methylphenidate (N = 0) and clonidine (N = 7) in a group of 37 children with adhd who showed no evidence of neurological dysfunction at medical evaluation. Medication monitoring was done by means of neuropsychological testing and assessment of behavioral functioning in the home situation, by using the ‘child behavior checklist’, before and eight weeks after medication was started. Methylphenidate and clonidine both showed significant positive effects on sustained attention, information processing, and hyperactive behavior. It was found that only methylphenidate showed significant positive effects on spatial reasoning and aggressive behavior. The difference in effect on aggressive behavior between methylphenidate and clonidine was statistically significant. It is concluded that both types of medication in children with adhd without neurological dysfunction can effectively improve information processing and inhibition control in behavior. We found some different and some similar effects of methylphenidate and clonidine. Neuropsychological testing is not only an important instrument in making a treatment diagnosis of adhd but also in evaluating the effect of medication objectively, for which purpose until now only behavior checklists are used. Especially this should be considered when there is a relative contraindication for prescribing methylphenidate, as in children with neurological dysfunctions, when clonidine can be prescribed.
Literatuur
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
Het effect van clonidine en methylfenidaat bij kinderen met een aandachtstekortstoornis en hyperactiviteit
een vergelijking naar neuropsychologische effecten en gedragseffecten bij 37 kinderen
Auteurs
J. G. M. Hendriksen
F. J. M. Feron
C. Njiokiktjien
J. S. H. Vles
Publicatiedatum
01-06-2000
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Tijdschrift voor Kindergeneeskunde / Uitgave 3/2000
Print ISSN: 0376-7442
Elektronisch ISSN: 1875-6840
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03061298