Skip to main content
Top

2007 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Het Dialoogmodel als hulpmiddel bij kennismaking

Auteurs : Jac Maurer, George Westermann

Gepubliceerd in: Beter communiceren in de hulpverlening

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

In het voorgaande hoofdstuk is beschreven op welke manier aangeleverde informatie geïnventariseerd kan worden via het Dialoogmodel als voorbereiding op het eerste gesprek. Nu staan we stil bij hoe het Dialoogmodel een handvat kan zijn tijdens en na het eerste contact tussen hulpvragers en hulpverleners. De hulpverlener staat voor de taak de zorgen en vragen van de hulpvragers zo goed mogelijk in kaart te brengen: hoe ervaren en benoemen zij hun problemen, hoe verklaren ze deze, welke samenhang zien zij? Welke vragen en verwachtingen hebben zij ten aanzien van de hulpverlenende instantie? Deze informatie-uitwisseling verloopt meestal in een open gesprek, volgens een door de hulpverlener min of meer aangehouden stramien.

Metagegevens
Titel
Het Dialoogmodel als hulpmiddel bij kennismaking
Auteurs
Jac Maurer
George Westermann
Copyright
2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7129-7_4