Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. Het diagnostisch profiel als vertrekpunt voor het interventieplan

Auteurs : Dr. Martine van Dongen-Boomsma, Dr. Claudine Dietz, Drs. Manon de Korte

Gepubliceerd in: Autisme bij kinderen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het individuele diagnostisch profiel van een kind is het vertrekpunt van elke interventie, ook bij autisme. Het transdiagnostisch doel bij élk kind met psychiatrische problematiek is stagnatie in de ontwikkeling te verminderen en zo naar eigen mogelijkheden toe te komen aan zijn ontwikkelingstaken. Daarnaast is een overstijgend doel om het welbevinden van het kind en het gezin te vergroten. Bij autisme is specifiek het doel om de sociale communicatie en flexibiliteit te vergroten en de bijna altijd gepaard gaande prikkelregulatieproblemen te verminderen. De weg daarnaartoe is sterk afhankelijk van factoren bij het kind en de omgeving. In dit hoofdstuk wordt besproken welke interventierichtingen er op het gebied van het kind en de omgeving zijn, hoe op basis van een diagnostisch profiel passende doelen worden geformuleerd en hoe vervolgens middelen en methodieken gekozen worden om die doelen te bereiken.
Literatuur
go back to reference Bannink, F., & Peeters, F. (2017). Positieve psychiatrie. Tijdschrift Positieve Psychologie, 4, 87–92. Bannink, F., & Peeters, F. (2017). Positieve psychiatrie. Tijdschrift Positieve Psychologie, 4, 87–92.
go back to reference Cai, R. Y., Richdale, A. L., Uljarevic, M., Dissanayake, C., & Samson, A. C. (2018). Emotion regulation in autism spectrum disorder: Where we are and where we need to go. Autism Research, 11(7), 962–978.CrossRef Cai, R. Y., Richdale, A. L., Uljarevic, M., Dissanayake, C., & Samson, A. C. (2018). Emotion regulation in autism spectrum disorder: Where we are and where we need to go. Autism Research, 11(7), 962–978.CrossRef
go back to reference De Bildt, A., Greaves-Lord, K., & De Jonge, M. (2013). ADOS-2: Autisme diagnostisch observatie schema. Handleiding. Amsterdam: Hogrefe. De Bildt, A., Greaves-Lord, K., & De Jonge, M. (2013). ADOS-2: Autisme diagnostisch observatie schema. Handleiding. Amsterdam: Hogrefe.
go back to reference Dietz, C. & Oosterling, I. J. (2017). Communicatie en Sociale ontwikkelings Signalen; vrij gebruik via www.autismejongekind.nl; gebaseerd op ESAT (Early Screening of Autistic Traits questionnaire). Dietz, C. & Oosterling, I. J. (2017). Communicatie en Sociale ontwikkelings Signalen; vrij gebruik via www.​autismejongekind​.​nl; gebaseerd op ESAT (Early Screening of Autistic Traits questionnaire).
go back to reference Hayes, S. A., & Watson, S. L. (2013). The impact of parenting stress: A meta-analysis of studies comparing the experience of parenting stress in parents of children with and without autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 43(3), 629–642. https://doi.org/10.1007/s10803-012-1604-y. Hayes, S. A., & Watson, S. L. (2013). The impact of parenting stress: A meta-analysis of studies comparing the experience of parenting stress in parents of children with and without autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 43(3), 629–642. https://​doi.​org/​10.​1007/​s10803-012-1604-y.
go back to reference Keirse, M. (2017). Helpen bij verlies en verdriet. Tielt, België: Uitgeverij Lannoo. Keirse, M. (2017). Helpen bij verlies en verdriet. Tielt, België: Uitgeverij Lannoo.
go back to reference Lord, C., Rutter, M., DiLavore, P., Risi, S., Gotham, K., & Bishop, S. (2012). Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS-2) (2nd ed.). Los Angeles, CA: Western Psychological Corporation. Lord, C., Rutter, M., DiLavore, P., Risi, S., Gotham, K., & Bishop, S. (2012). Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS-2) (2nd ed.). Los Angeles, CA: Western Psychological Corporation.
go back to reference Neece, C. L., Green, S. A., & Baker, B. L. (2012). Parenting stress and child behavior problems: A transactional relationship across time. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 117(1), 48–66.CrossRef Neece, C. L., Green, S. A., & Baker, B. L. (2012). Parenting stress and child behavior problems: A transactional relationship across time. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 117(1), 48–66.CrossRef
go back to reference Roozenburg, N., & Eekels, J (1998). Productontwerpen, structuur en methoden. Utrecht: uitgeverij Lemma. Roozenburg, N., & Eekels, J (1998). Productontwerpen, structuur en methoden. Utrecht: uitgeverij Lemma.
go back to reference Rutter, M. (1985). The treatment of autistic children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 26, 193–214. Rutter, M. (1985). The treatment of autistic children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 26, 193–214.
go back to reference Van Baar, A. L., Steenis, L. J. P., Verhoeven, M., & Hessen, D. J. (2014). Bayley-III-NL; Technische handleiding. Amsterdam: Pearson Assessment and Information B.V. Van Baar, A. L., Steenis, L. J. P., Verhoeven, M., & Hessen, D. J. (2014). Bayley-III-NL; Technische handleiding. Amsterdam: Pearson Assessment and Information B.V.
go back to reference Vorstman, J., Parr, J., Moreno-de-Luca, D., Anney, R., Numberger, J., & Hallmayer, J. (2017). Autism genetics: Opportunities and challenges for clinical translation. Nature Review Genetics, 18, 362–376.CrossRef Vorstman, J., Parr, J., Moreno-de-Luca, D., Anney, R., Numberger, J., & Hallmayer, J. (2017). Autism genetics: Opportunities and challenges for clinical translation. Nature Review Genetics, 18, 362–376.CrossRef
go back to reference Zero to three (2016). Diagnostic classification of mental health and developmental disorders of infancy and early childhood: Revised edition (DC: 0–5). Nederlandse vertaling: J. Visser (2020). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Zero to three (2016). Diagnostic classification of mental health and developmental disorders of infancy and early childhood: Revised edition (DC: 0–5). Nederlandse vertaling: J. Visser (2020). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Metagegevens
Titel
Het diagnostisch profiel als vertrekpunt voor het interventieplan
Auteurs
Dr. Martine van Dongen-Boomsma
Dr. Claudine Dietz
Drs. Manon de Korte
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2665-5_8