01-06-2007 | Artikel
Het actiesociogram als methode voor assessment van hechtingsbelevingen bij kinderen
Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Psychotherapie | Uitgave 3/2007
Log in om toegang te krijgenAbstract
De afgelopen decennia is het onderzoek naar gehechtheid (attachment) enorm toegenomen. Deze expansie zorgde voor verdere empirische ondersteuning van het gehechtheidsconcept en belichtte de potentiële implicaties ervan voor de klinische praktijk. Desondanks staat het wetenschappelijk onderzoek naar hechting in de basisschoolleeftijd nog in de kinderschoenen. Dit komt onder meer door het ontbreken van een diagnostisch instrument dat aansluit bij de eigenheid van deze leeftijdsgroep. In een poging om tegemoet te komen aan dit tekort wordt hier het actiesociogram voorgesteld. Bij deze methode ligt de nadruk op actiegerichte exploratie van de zelfbeleving in de gezinscontext. Vanuit theoretisch en praktisch oogpunt illustreren we hoe het actiesociogram – met gebruikmaking van poppen en actie – mogelijkheden biedt om op efficiënte en kindgerichte wijze de kwaliteit van hechtingsbelevingen te meten.