Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2. Hersenen vanuit ontwikkelingsneuropsychologisch perspectief: wat moet de hulpverlener weten?

Auteur : dr. J. A. M. Vandermeulen

Gepubliceerd in: De rol van neuropsychologie bij psychotherapie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit hoofdstuk richt zich op ontwikkelingsneuropsychologische aspecten van de hersenen en het belang van kennis daarvan voor de psychotherapie. Diverse mogelijke oorzaken van het ontstaan van stoornissen in deze ontwikkeling passeren de revue. Genetische oorzaken, zwangerschapsproblemen, aangeboren ziektebeelden, ziekten of deficiënties tijdens de postnatale ontwikkeling en een groot scala aan negatieve omgevingsfactoren worden besproken. De hiërarchische opbouw van de hersenen tijdens de ontwikkeling komt aan de orde, evenals de neuronale ontwikkeling die een leven lang plaatsvindt. Er is aandacht voor de negatieve ontwikkelingsneuropsychologische invloed van (langdurige) vroegkinderlijke stress en dergelijke. Het belang van een ontwikkelings(neuropsychologische) -anamnese wordt belicht, en hiervoor is een vragenlijst bijgevoegd. Ook wordt aangegeven welke bijdrage deze kennis kan leveren aan psychotherapeutische interventies om het risico van stagneren en mogelijk falen van behandeling te reduceren. Het hoofdstuk sluit af met een samenvatting van de belangrijkste aandachtspunten vanuit ontwikkelingsneuropsychologisch perspectief.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Voetnoten
1
Een goed voorbeeld is de ontwikkeling van het 0 to 3 system; de laatste benaderingen spreken zelfs van een 0–5 system. Omdat de DSM-5 niet geëigend was om stoornissen bij baby’s en peuters te classificeren, is er in 1994 voor deze doelgroep een apart classificatiesysteem ontwikkeld: de ‘Diagnostic Classification of Mental Health and Developmental Disorders of Infancy and Early Childhood’ (Zero To Three 2005), ook wel ‘DC: 0–3’ genoemd. Deze aanvulling op de DSM-5 is ook vertaald in het Nederlands. In 2005 is het systeem herzien. De nieuwe uitgave is nog niet beschikbaar (Egger en Emde 2011).
 
2
De witte stof bestaat uit de uitlopers van deze zenuwcellen. De witte kleur wordt veroorzaakt door myeline, een vetachtig stofje dat om de uitlopers zit. De uitlopers verbinden de verschillende delen van de hersenen onderling en met het ruggenmerg. De witte stof is onder meer belangrijk voor het leren van nieuwe vaardigheden.
 
Literatuur
go back to reference Lambert, M. J. (2013). Bergin and Garfield’s handbook for psychotherapy and behavior change (6th ed.). Hoboken: John Wiley and Sons. Lambert, M. J. (2013). Bergin and Garfield’s handbook for psychotherapy and behavior change (6th ed.). Hoboken: John Wiley and Sons.
go back to reference Tjeltviet, A. C., & Gottlieb, M. C. (2012). Avoiding ethical missteps. Monitor on Psychology, 4, 68–74. Tjeltviet, A. C., & Gottlieb, M. C. (2012). Avoiding ethical missteps. Monitor on Psychology, 4, 68–74.
go back to reference Anderson, V., Jacobs, R., & Anderson, P. J. (2008). Executive functions and the frontal lobes (a lifespan perspective). London: Taylor Francis. Anderson, V., Jacobs, R., & Anderson, P. J. (2008). Executive functions and the frontal lobes (a lifespan perspective). London: Taylor Francis.
go back to reference Anderson, V., Northman, E., & Wrennall, J. (2018). Developmental neuropsychology (a clinical approach). London: Routledge.CrossRef Anderson, V., Northman, E., & Wrennall, J. (2018). Developmental neuropsychology (a clinical approach). London: Routledge.CrossRef
go back to reference Baron, I. S. (2018). Neuropsychological evaluation of the child (domains, methods and case studies). Oxford: Oxford university Press. Baron, I. S. (2018). Neuropsychological evaluation of the child (domains, methods and case studies). Oxford: Oxford university Press.
go back to reference Bierman, M. & Staal, W. (2016). Klinische neuropsychologie – Een brug tussen hersenfuncties en het dagelijks leven. In W. Staal, J. Vorstamn & R.-J. van der Gaag (Red.), Leerboek ontwikkelingsstoornissen in de levensloop. Utrecht: de Tijdstroom. Bierman, M. & Staal, W. (2016). Klinische neuropsychologie – Een brug tussen hersenfuncties en het dagelijks leven. In W. Staal, J. Vorstamn & R.-J. van der Gaag (Red.), Leerboek ontwikkelingsstoornissen in de levensloop. Utrecht: de Tijdstroom.
go back to reference Böker, H. & Seifritz, E. (Hrsg.). (2012). Psychotherapie und Neurowissenschaften (Integration – Kritik – Zukunftaussichten). Bern: Hans Huber Verlag. Böker, H. & Seifritz, E. (Hrsg.). (2012). Psychotherapie und Neurowissenschaften (Integration – Kritik – Zukunftaussichten). Bern: Hans Huber Verlag.
go back to reference Cozolino, L. (2014). The neuroscience of human relationships (2nd ed.). New York: W.W. Norton & Company. Cozolino, L. (2014). The neuroscience of human relationships (2nd ed.). New York: W.W. Norton & Company.
go back to reference Damasio, A. (2010). Het zelf wordt zich bewust (hersenen, bewustzijn, ik). Amsterdam: Wereldbibliotheek. Damasio, A. (2010). Het zelf wordt zich bewust (hersenen, bewustzijn, ik). Amsterdam: Wereldbibliotheek.
go back to reference Diagnostical Statistical Manual (DSM-5) (2013). Beknopt overzicht van de criteria DSM-5 (5e druk). Amsterdam: Boom. Diagnostical Statistical Manual (DSM-5) (2013). Beknopt overzicht van de criteria DSM-5 (5e druk). Amsterdam: Boom.
go back to reference Donders, J (2011). Pediatric traumatic brain injury: Effects of questionable effort. In J. E. Morgan, I. S. Baron & J. H. Ricker (Eds.), Casebook of clinical neuropsychology (pp. 183–191). Oxford: Oxford University Press. Donders, J (2011). Pediatric traumatic brain injury: Effects of questionable effort. In J. E. Morgan, I. S. Baron & J. H. Ricker (Eds.), Casebook of clinical neuropsychology (pp. 183–191). Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Egger, H. L., & Emde, R. (2011). Developmentally-sensitive-diagnostic criteria for mental health disorders in early childhood: DSM-IV, RDC-PA and the revised DC- 0–3. American Psychologist, 66(2), 95–106.CrossRef Egger, H. L., & Emde, R. (2011). Developmentally-sensitive-diagnostic criteria for mental health disorders in early childhood: DSM-IV, RDC-PA and the revised DC- 0–3. American Psychologist, 66(2), 95–106.CrossRef
go back to reference Eurelings-Bontekoe, E. H. M., Verheul, R., & Snellen, W. M. (2017). Handboek persoonlijkheidspathologie (voor opleiding, onderzoek en klinische praktijk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Eurelings-Bontekoe, E. H. M., Verheul, R., & Snellen, W. M. (2017). Handboek persoonlijkheidspathologie (voor opleiding, onderzoek en klinische praktijk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Feder, A., Nestler, E. J., Westphal, M., & Charney, D. S. (2010). Psychobiological mechanism of resilience to stress. In J. W. Reich, J. S. H. Zautra & J. S. Hall (Eds.), Handbook of adult resilience (pp. 35–55). New York: Guilford Press. Feder, A., Nestler, E. J., Westphal, M., & Charney, D. S. (2010). Psychobiological mechanism of resilience to stress. In J. W. Reich, J. S. H. Zautra & J. S. Hall (Eds.), Handbook of adult resilience (pp. 35–55). New York: Guilford Press.
go back to reference Fein, D. (2011). The neuropsychology of autism. Oxford: Oxford University Press. Fein, D. (2011). The neuropsychology of autism. Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Gates, N. J., & Sendiack, C. I. (2017). Neuropsychology supervision: Incorporating reflective practice. Australian Psychologist, 6, 163–247. Gates, N. J., & Sendiack, C. I. (2017). Neuropsychology supervision: Incorporating reflective practice. Australian Psychologist, 6, 163–247.
go back to reference Gogate, L. (2018). Multisensoric perception and communication (brain, behavior, environmental interaction and development in the early years). London: Routledge. Gogate, L. (2018). Multisensoric perception and communication (brain, behavior, environmental interaction and development in the early years). London: Routledge.
go back to reference Hafkenscheid, A. (2014). De therapeutische relatie. Utrecht: de Tijdstroom. Hafkenscheid, A. (2014). De therapeutische relatie. Utrecht: de Tijdstroom.
go back to reference Hill, D. (2015). Affect regulation theory. London- New York: W.W.Norton & Company. Hill, D. (2015). Affect regulation theory. London- New York: W.W.Norton & Company.
go back to reference Hofer, H., Grosse Holforth, M., Frischknecht, E., & Znoj, H. J. (2010). Fostering adjustment to acquired brain injury by psychotherapeutic interventions: A preliminary study. Applied Neuropsychology, 17, 18–26.CrossRef Hofer, H., Grosse Holforth, M., Frischknecht, E., & Znoj, H. J. (2010). Fostering adjustment to acquired brain injury by psychotherapeutic interventions: A preliminary study. Applied Neuropsychology, 17, 18–26.CrossRef
go back to reference Hovens, H. J. E., Loonen, A. J. M., & Timmerman, L. (Red.). (2008). Handboek functionele psychiatrie. Utrecht: de Tijdstroom. Hovens, H. J. E., Loonen, A. J. M., & Timmerman, L. (Red.). (2008). Handboek functionele psychiatrie. Utrecht: de Tijdstroom.
go back to reference Iacoboni, M. (2009). Mirroring people: The science of empathy and how we connect with others. London: Picador. Iacoboni, M. (2009). Mirroring people: The science of empathy and how we connect with others. London: Picador.
go back to reference ICF (2007). Nederlandse vertaling van de ‘International Classification of Functioning, Disability and Health’. Bilthoven: Nederlands WHO-FIC Collaborating Centre, RIVM. ICF (2007). Nederlandse vertaling van de ‘International Classification of Functioning, Disability and Health’. Bilthoven: Nederlands WHO-FIC Collaborating Centre, RIVM.
go back to reference Kolk, B. van der (2014). The body keeps the score. New York: Viking. Kolk, B. van der (2014). The body keeps the score. New York: Viking.
go back to reference LeDoux, J. (2015). Anxious (the modern mind in the age of anxiety). London: Oneworld. LeDoux, J. (2015). Anxious (the modern mind in the age of anxiety). London: Oneworld.
go back to reference Lemery-Chalfant, K. (2010). Genes and environment: how they work together to promote resilience. In J. W. Reich, J. S. H. Zautra & J. S. Hall (Eds.), Handbook of adult resilience (pp. 55–81). New York: Guilford Press. Lemery-Chalfant, K. (2010). Genes and environment: how they work together to promote resilience. In J. W. Reich, J. S. H. Zautra & J. S. Hall (Eds.), Handbook of adult resilience (pp. 55–81). New York: Guilford Press.
go back to reference Levine, P. A. (2011). De tijger ontwaakt (traumabehandeling met lichaamsgerichte therapie). Haarlem: Altamira. Levine, P. A. (2011). De tijger ontwaakt (traumabehandeling met lichaamsgerichte therapie). Haarlem: Altamira.
go back to reference Livesley, W. J., & Larstone, R. (2018). Handbook of personality disorders. New York: Guilford Press. Livesley, W. J., & Larstone, R. (2018). Handbook of personality disorders. New York: Guilford Press.
go back to reference Masten, A. V. (2015). Ordinary magic (resilience in development). New York: Guilford Press. Masten, A. V. (2015). Ordinary magic (resilience in development). New York: Guilford Press.
go back to reference Mikulincer, M., & Shaver, P. (2016). Attachment in adulthood (structure, dynamics and change) (2nd ed.). New York: Guilford Press. Mikulincer, M., & Shaver, P. (2016). Attachment in adulthood (structure, dynamics and change) (2nd ed.). New York: Guilford Press.
go back to reference Morgan, J. E., Baron, I. S., & Ricker, J. H. (Eds.). (2011). Casebook of clinical neuropsychology. Oxford: Oxford University Press. Morgan, J. E., Baron, I. S., & Ricker, J. H. (Eds.). (2011). Casebook of clinical neuropsychology. Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Morgan, J. E., & Ricker, J. H. (Eds.). (2018). Textbook of clinical neuropsychology. London/New York: Routledge. Morgan, J. E., & Ricker, J. H. (Eds.). (2018). Textbook of clinical neuropsychology. London/New York: Routledge.
go back to reference Muran, J. C., & Barber, J. P. (2010). The therapeutic alliance. New York: Guilford Press. Muran, J. C., & Barber, J. P. (2010). The therapeutic alliance. New York: Guilford Press.
go back to reference Ogden, P., & Fisher, J. (2017). Sensomotor psychotherapy. Eeserveen: Mens!. Ogden, P., & Fisher, J. (2017). Sensomotor psychotherapy. Eeserveen: Mens!.
go back to reference Perry, B. D. (2002). Childhood experience and the expression of genetic potential: What childhood neglect tells us about nature and nurture. Brain and Mind, 3, 79–100. Perry, B. D. (2002). Childhood experience and the expression of genetic potential: What childhood neglect tells us about nature and nurture. Brain and Mind, 3, 79–100.
go back to reference Perry, B. (2009). Examining child maltreatment through a neurodevelopmental lens: Clinical apllication of the neurosequentional model of therapies. Journal of Loss and Trauma, 4(4), 240–255.CrossRef Perry, B. (2009). Examining child maltreatment through a neurodevelopmental lens: Clinical apllication of the neurosequentional model of therapies. Journal of Loss and Trauma, 4(4), 240–255.CrossRef
go back to reference Postal, K., & Armstrong, K. (2013). Feedback that sticks. New York: Guilford Press. Postal, K., & Armstrong, K. (2013). Feedback that sticks. New York: Guilford Press.
go back to reference Reich, J. W., Zautra, J. S. H., & Hall, J. S. (2010). Handbook of adult resilience. New York: Guildford Press. Reich, J. W., Zautra, J. S. H., & Hall, J. S. (2010). Handbook of adult resilience. New York: Guildford Press.
go back to reference Ruppert, F. (2014). Vroegkinderlijk trauma. Eeserveen: Mens! Ruppert, F. (2014). Vroegkinderlijk trauma. Eeserveen: Mens!
go back to reference South, S. C., Reichborn-Kjennerud, T., Eaton, N. R., & Krueger, R. F. (2012). Behavior and moleculare genetics of personality disorders. In Th. A. Widiger (Ed.), The Oxford handbook of personality disorders (pp. 143–166). Oxford: Oxford University Press. South, S. C., Reichborn-Kjennerud, T., Eaton, N. R., & Krueger, R. F. (2012). Behavior and moleculare genetics of personality disorders. In Th. A. Widiger (Ed.), The Oxford handbook of personality disorders (pp. 143–166). Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Stefanatos, G. A., & Fein, D. (2018). Autism spectrum disorder. In J. E. Morgan & J. H. Ricker (Eds), Textbook of clinical neuropsychology (pp. 184–281). London/New York: Routledge.CrossRef Stefanatos, G. A., & Fein, D. (2018). Autism spectrum disorder. In J. E. Morgan & J. H. Ricker (Eds), Textbook of clinical neuropsychology (pp. 184–281). London/New York: Routledge.CrossRef
go back to reference Stuss, D. T., & Knight, R. T. (2014). Principles of frontal lobe function (2nd ed.). Oxford: Oxford University Press. Stuss, D. T., & Knight, R. T. (2014). Principles of frontal lobe function (2nd ed.). Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Swaab, D. (2016). Ons creatieve brein. Amsterdam: Contact. Swaab, D. (2016). Ons creatieve brein. Amsterdam: Contact.
go back to reference Swaab, H., Bouma, A., Hendriksen, J., & König, C. (2016). Klinische kinderneuropsychologie. Amsterdam: Boom. Swaab, H., Bouma, A., Hendriksen, J., & König, C. (2016). Klinische kinderneuropsychologie. Amsterdam: Boom.
go back to reference Vandermeulen, J.A.M., & Fuss, G. (2018). Heteroanamnese Vragenlijst en ontwikkelingsgegevens. Interne publicatie Virenze: Hoensbroek. Vandermeulen, J.A.M., & Fuss, G. (2018). Heteroanamnese Vragenlijst en ontwikkelingsgegevens. Interne publicatie Virenze: Hoensbroek.
go back to reference Wallin, D. (2010). Gehechtheid in psychotherapie. Amsterdam: Nieuwezijds. Wallin, D. (2010). Gehechtheid in psychotherapie. Amsterdam: Nieuwezijds.
go back to reference Zeanah, C. H. (2018). Handbook of infant mental health. New York: Guilford Press. Zeanah, C. H. (2018). Handbook of infant mental health. New York: Guilford Press.
go back to reference Zero to Three (2005). Diagnostical classification of mental health and developmental disorders of infancy and early childhood, revised (DC: 0–3R). Washington, DC: Zero to Three Press. Zero to Three (2005). Diagnostical classification of mental health and developmental disorders of infancy and early childhood, revised (DC: 0–3R). Washington, DC: Zero to Three Press.
Metagegevens
Titel
Hersenen vanuit ontwikkelingsneuropsychologisch perspectief: wat moet de hulpverlener weten?
Auteur
dr. J. A. M. Vandermeulen
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2263-3_2