TODO: Skip to main content
Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

13. Helpend gedrag

Auteurs : Susan M. Bögels, Anke M. Klein, Ellin Simon, Bonny F.J.A. van Steensel

Gepubliceerd in: Preventie en behandeling van angststoornissen bij kinderen en jongeren

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit hoofdstuk staat in het teken van helpend gedrag (‘anxiety management strategies’). Het begrip is heel breed gedefinieerd en kan allerlei strategieën omvatten die voor het kind helpend (kunnen) zijn voor het reguleren van het angstige gevoel, en het aangaan van de gevreesde situatie. We staan stil bij verschillende vormen van helpend gedrag en de theorie en de wetenschappelijke evidentie erachter, namelijk helpend gedrag versus veiligheidsgedrag, ontspanningsoefeningen, contraconditionering en gecontroleerd piekeren. Daarna beschrijven we de verschillende oefeningen die binnen Denken + Doen = Durven ingezet kunnen worden om het angstige gevoel te reguleren.
Metagegevens
Titel
Helpend gedrag
Auteurs
Susan M. Bögels
Anke M. Klein
Ellin Simon
Bonny F.J.A. van Steensel
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3063-8_13