Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: Vakblad Sociaal Werk 1/2019

01-02-2019 | Hoofdartikel

Help, ik word hulpverlener!

Auteur: Roy Leunen

Gepubliceerd in: Vakblad Sociaal Werk | Uitgave 1/2019

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Mijn eigen ervaringen met ontwrichting en herstel vormden de belangrijkste aanleiding om hulpverlener te worden. Ik besefte dat mijn cliëntverleden niet alleen een bron van kracht en inspiratie in mijn toekomstige beroepspraktijk zou zijn, maar ook van kennis. In de opleiding was echter weinig aandacht voor de persoonlijke ervaringen van studenten. In dit artikel houd ik een pleidooi voor peer support. Het zou verankerd moeten worden binnen het hedendaagse social workonderwijs.

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

Vakblad Sociaal Werk (voorheen Maatwerk)

Het vakblad behandelt alle facetten van het sociaal werk. Het signaleert, analyseert, rapporteert en informeert. En presenteert leerzame ervaringen uit de diverse werkvelden waarin maatschappelijk werkers, jeugdzorgwerkers en sociaal agogen zich bevinden.

BSL - Basisacademy Social Work

Literatuur
go back to reference Davidson, L., Shahar, G., Staynar, D. A., Chinman, M., Rakfeldt, J., & Tebes, J. K. (2004). Supported socialization for people with psychiatric disabilities: Lessons from a randomized controlled trial. Journal of Community Psychology, 32, 453-477. Davidson, L., Shahar, G., Staynar, D. A., Chinman, M., Rakfeldt, J., & Tebes, J. K. (2004). Supported socialization for people with psychiatric disabilities: Lessons from a randomized controlled trial. Journal of Community Psychology, 32, 453-477.
go back to reference Davidson, L., Bellamy, C., Guy, K., & Miller, R. (2012). Peer support among persons with severe mental illnesses: A review of evidence and experiences. World Psychiatry, 11, 123-128. Davidson, L., Bellamy, C., Guy, K., & Miller, R. (2012). Peer support among persons with severe mental illnesses: A review of evidence and experiences. World Psychiatry, 11, 123-128.
go back to reference Dumont, J. M., & Jones, K. (2002). Findings from a consumer/survivor defined alternative to psychiatric hospitalization. Outlook, Spring, 4-6. Dumont, J. M., & Jones, K. (2002). Findings from a consumer/survivor defined alternative to psychiatric hospitalization. Outlook, Spring, 4-6.
go back to reference Erp, N. van., Boertien, D., Rooijen, S. van., Bakel, M. van., & Smulders, R. (2015). Basiscurriculum ervaringsdeskundigheid. Geraadpleegd op 09-05-2018, van assets.trimbos.nl/docs/c341208c-1c20-41a3-a11c-af6aac4c5c2f.pdf Erp, N. van., Boertien, D., Rooijen, S. van., Bakel, M. van., & Smulders, R. (2015). Basiscurriculum ervaringsdeskundigheid. Geraadpleegd op 09-05-2018, van assets.trimbos.nl/docs/c341208c-1c20-41a3-a11c-af6aac4c5c2f.pdf
go back to reference Franssen, G.,Tol, N. van & Weerman, A. (2014). Afstudeerrichting GGZ-agoog: landelijk onderwijsarrangement. Amsterdam: SWP. Franssen, G.,Tol, N. van & Weerman, A. (2014). Afstudeerrichting GGZ-agoog: landelijk onderwijsarrangement. Amsterdam: SWP.
go back to reference Gartner, A.J. & Riessman, F. (1982). Self-help and mental health. Hospital & Community Psychiatry 33(8):631-5. Gartner, A.J. & Riessman, F. (1982). Self-help and mental health. Hospital & Community Psychiatry 33(8):631-5.
go back to reference Karbouniaris, S. & Brettschneider, E. (2009). Ervaringsdeskundigheid in het onderwijs. Utrecht: Kenniscentrum Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht. Karbouniaris, S. & Brettschneider, E. (2009). Ervaringsdeskundigheid in het onderwijs. Utrecht: Kenniscentrum Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
go back to reference Kan, J. & Van Dooremolen, A. (2009). Ervaringskennis van SPH studenten: Onderzoek naar de betekenis die SPH studenten geven aan ervaringskennis op het gebied van psychiatrie en verslaving. Zwolle: Hogeschool Windesheim. Kan, J. & Van Dooremolen, A. (2009). Ervaringskennis van SPH studenten: Onderzoek naar de betekenis die SPH studenten geven aan ervaringskennis op het gebied van psychiatrie en verslaving. Zwolle: Hogeschool Windesheim.
go back to reference Mead, S., Hilton, D., & Curtis, L. (2001). Peer support: A theoretical perspective. Psychiatric Rehabilitation Journal, 25, 134-141. Mead, S., Hilton, D., & Curtis, L. (2001). Peer support: A theoretical perspective. Psychiatric Rehabilitation Journal, 25, 134-141.
go back to reference Repper, J., & Carter, T. (2011). A review of the literature on peer support in mental health services. Journal of Mental Health, 20, 392–411. Repper, J., & Carter, T. (2011). A review of the literature on peer support in mental health services. Journal of Mental Health, 20, 392–411.
go back to reference Stuur, A. (2009). De creatieve professional. Met afstand het meest nabij. Amsterdam: SWP. Stuur, A. (2009). De creatieve professional. Met afstand het meest nabij. Amsterdam: SWP.
go back to reference Weerman, A. (red.) (2012). Deskundig door de verslaving: Praktijken en dilemma’s bij de inzet van ervaringsdeskundigheid. Amsterdam: Uitgeverij SWP. Weerman, A. (red.) (2012). Deskundig door de verslaving: Praktijken en dilemma’s bij de inzet van ervaringsdeskundigheid. Amsterdam: Uitgeverij SWP.
Metagegevens
Titel
Help, ik word hulpverlener!
Auteur
Roy Leunen
Publicatiedatum
01-02-2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Vakblad Sociaal Werk / Uitgave 1/2019
Print ISSN: 2468-7456
Elektronisch ISSN: 2468-7464
DOI
https://doi.org/10.1007/s12459-019-0006-z