Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Jeugdbeleid 3-4/2014

01-12-2014

Heeft talentontwikkeling betekenis voor eigen kracht?

(Dis)continuïteit in beleid

Auteur: Judith Metz

Gepubliceerd in: Jeugdbeleid | Uitgave 3-4/2014

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Intro

Tijdens de economische hoogconjunctuur midden jaren negentig wordt talentontwikkeling de centrale opdracht voor het lokale jeugdbeleid. Vijftien jaar later mogen jongeren het tijdens de economische crisis zelf uitzoeken onder de noemer van eigen kracht. Zijn publieke middelen toentertijd te gemakkelijk uitgegeven of is het nodig om nu meer te investeren in talentontwikkeling?
Dit artikel zet op een rij wat de waarde is van talentontwikkeling met jongeren voor het hedendaags lokaal sociaal beleid (inclusief jeugdbeleid).
Literatuur
go back to reference Coombs, P. H., & Ahmed, M. (1974). Attacking rural poverty. How non-formal education can help. Baltimore: Johns Hopkins University Press. Coombs, P. H., & Ahmed, M. (1974). Attacking rural poverty. How non-formal education can help. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
go back to reference Driessen, F. M. H. M., Duursma, F., & Broekhuizen, J. (2014). De ontwikkeling van de criminaliteit van Rotterdamse autochtone en allochtone jongeren van 12 tot 18 jaar. De rol van achterstanden, ouders, normen en vrienden Politiewetenschap, Vol. 73. Amsterdam/Apeldoorn/Utrecht: Politie en Wetenschap. Driessen, F. M. H. M., Duursma, F., & Broekhuizen, J. (2014). De ontwikkeling van de criminaliteit van Rotterdamse autochtone en allochtone jongeren van 12 tot 18 jaar. De rol van achterstanden, ouders, normen en vrienden Politiewetenschap, Vol. 73. Amsterdam/Apeldoorn/Utrecht: Politie en Wetenschap.
go back to reference Du Bois-Reymond, M., & Meijers, F. (1987). Inleiding. Een oriëntatie. In F. Meijers & M. Du Bois-Reymond (Red.), Op zoek naar een moderne pedagogische norm. Beeldvorming over jeugd in de jaren vijftig: het massajeugdonderzoek (1948–1952). Amersfoort: Acco. Du Bois-Reymond, M., & Meijers, F. (1987). Inleiding. Een oriëntatie. In F. Meijers & M. Du Bois-Reymond (Red.), Op zoek naar een moderne pedagogische norm. Beeldvorming over jeugd in de jaren vijftig: het massajeugdonderzoek (1948–1952). Amersfoort: Acco.
go back to reference Ferwerda, H., & Kloosterman, A. (2006). Jeugdgroepen in beeld. Stappenplan en randvoorwaarden voor de shortlistmethodiek. Arnhem: Bureau Beke. Ferwerda, H., & Kloosterman, A. (2006). Jeugdgroepen in beeld. Stappenplan en randvoorwaarden voor de shortlistmethodiek. Arnhem: Bureau Beke.
go back to reference Geluk, C. (2014). Very young offenders who are at risk. A two year follow up study on the development of offending and related problems. Amsterdam: Vrije Universiteit. Geluk, C. (2014). Very young offenders who are at risk. A two year follow up study on the development of offending and related problems. Amsterdam: Vrije Universiteit.
go back to reference Gilsing, R. (2005). Bestuur aan banden. Lokaal jeugdbeleid in de greep van nationaal beleid. Den Haag: SCP. Gilsing, R. (2005). Bestuur aan banden. Lokaal jeugdbeleid in de greep van nationaal beleid. Den Haag: SCP.
go back to reference Heyting, F. (1997). Het vanzelfsprekende en het discutabele. Amsterdam: SWP. Heyting, F. (1997). Het vanzelfsprekende en het discutabele. Amsterdam: SWP.
go back to reference Kooijmans, M. (2009). Battle zonder knokken. Talentcoaching van risicojongeren. Amsterdam: SWP. Kooijmans, M. (2009). Battle zonder knokken. Talentcoaching van risicojongeren. Amsterdam: SWP.
go back to reference Kooijmans, M. (2013). Het rechte pad. Talentontwikkeling en “resistence to crime.” In T. J. Abdallah, S. E. Kooijmans, M. Raven (Red.), Perspectieven op talentontwikkeling in het jongerenwerk. Succeservaringen, Rolmodellen en het Rechte pad (pp. 9–16). Amsterdam: Youth Spot, Hogeschool van Amsterdam. Kooijmans, M. (2013). Het rechte pad. Talentontwikkeling en “resistence to crime.” In T. J. Abdallah, S. E. Kooijmans, M. Raven (Red.), Perspectieven op talentontwikkeling in het jongerenwerk. Succeservaringen, Rolmodellen en het Rechte pad (pp. 9–16). Amsterdam: Youth Spot, Hogeschool van Amsterdam.
go back to reference Kooijmans, M., Abdallah, S. E., & Raven, T. J. (2013). Perspectieven op Talentontwikkeling in het Jongerenwerk. Succeservaringen, Rolmodellen en het Rechte Pad. Amsterdam: Youth Spot, Hogeschool van Amsterdam. Kooijmans, M., Abdallah, S. E., & Raven, T. J. (2013). Perspectieven op Talentontwikkeling in het Jongerenwerk. Succeservaringen, Rolmodellen en het Rechte Pad. Amsterdam: Youth Spot, Hogeschool van Amsterdam.
go back to reference Metz, J. W. (2009). Over burgerparticipatie, welzijnsbeleid en de Wmo. Historiografie van de werksoort maatschappelijk activeringswerk. Journal of Social Intervention, 18(2), 61–83. Metz, J. W. (2009). Over burgerparticipatie, welzijnsbeleid en de Wmo. Historiografie van de werksoort maatschappelijk activeringswerk. Journal of Social Intervention, 18(2), 61–83.
go back to reference Metz, J. W. (2011a). Kleine stappen, grote overwinningen. Jongerenwerk als historisch beroep met perspectief. Amsterdam: SWP. Metz, J. W. (2011a). Kleine stappen, grote overwinningen. Jongerenwerk als historisch beroep met perspectief. Amsterdam: SWP.
go back to reference Metz, J. W. (2011b). Molensteen of groeidiamant. Over de waarde van talentontwikkeling voor het jongerenwerk. Cultuur & Educatie, 10(30), 74–89. Metz, J. W. (2011b). Molensteen of groeidiamant. Over de waarde van talentontwikkeling voor het jongerenwerk. Cultuur & Educatie, 10(30), 74–89.
go back to reference Metz, J. W. (2011c). Welzijn in de 21ste eeuw. Van sociale vernieuwing naar welzijn nieuwe stijl. Amsterdam: SWP. Metz, J. W. (2011c). Welzijn in de 21ste eeuw. Van sociale vernieuwing naar welzijn nieuwe stijl. Amsterdam: SWP.
go back to reference Metz, J. W. (2013). De waarde(n) van het jongerenwerk. Amsterdam: HvA publicaties. Metz, J. W. (2013). De waarde(n) van het jongerenwerk. Amsterdam: HvA publicaties.
go back to reference Waal, V. de. (2008). Uitdagend leren. Culturele en maatschappelijke activiteiten als leeromgeving. Bussum: Coutinho. Waal, V. de. (2008). Uitdagend leren. Culturele en maatschappelijke activiteiten als leeromgeving. Bussum: Coutinho.
go back to reference Winter, M. de. (2000). Beter maatschappelijk opvoeden. Hoofdlijnen van een eigentijdse participatiepedagogiek. Oratie. Assen: Van Gorcum. Winter, M. de. (2000). Beter maatschappelijk opvoeden. Hoofdlijnen van een eigentijdse participatiepedagogiek. Oratie. Assen: Van Gorcum.
Metagegevens
Titel
Heeft talentontwikkeling betekenis voor eigen kracht?
(Dis)continuïteit in beleid
Auteur
Judith Metz
Publicatiedatum
01-12-2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Jeugdbeleid / Uitgave 3-4/2014
Print ISSN: 1873-9482
Elektronisch ISSN: 1876-6056
DOI
https://doi.org/10.1007/s12451-014-0063-1

Andere artikelen Uitgave 3-4/2014

Jeugdbeleid 3-4/2014 Naar de uitgave