Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Denkbeeld 2/2019

01-04-2019 | In Gesprek

Hart voor kwetsbaarheid

Psycholoog John Ekkerink over zijn werk in de dementiezorg

Auteur: Debby Gerritsen

Gepubliceerd in: DementieVisie | Uitgave 2/2019

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail
insite
ZOEKEN
Toen John Ekkerink een paar maanden geleden met pensioen ging, kreeg hij cadeaus en mooie woorden. Maar hij had bij die gelegenheid ook cadeaus en mooie woorden voor de mensen die hij in zijn loopbaan als ouderenpsycholoog ontmoette: een symposium vol nieuwe kennis over onderwerpen die hij belangrijk vindt en een handzaam kaartje met elf lessen uit de zorg voor kwetsbare mensen. Overstijgend thema: hart voor kwetsbaarheid. Een mooie gelegenheid voor een gesprek met een van de nestors van de Nederlandse ouderenpsychologie.
Hoewel hij min of meer toevallig in de dementiezorg terecht is gekomen, was John altijd al geïnteresseerd in oudere mensen. Voor hem straalden ouderen iets van wijsheid uit en belichaamden zij de geschiedenis die hem zo boeide. Toen hij in de jaren zeventig in Nijmegen studeerde, stond de ouderenpsychologie nog in de kinderschoenen. Begin jaren tachtig was hij een van de eerste afgestudeerde psychogerontologen in Nederland.
Al gauw bleek dat er aan iemand met dergelijke specifieke kennis behoefte was. Toen John startte als psycholoog bij verpleeghuis Joachim en Anna maakte hij meteen deel uit van alle bewonersbesprekingen. Hij maakte een levensgeschiedenis van nieuw opgenomen bewoners en die werd dan voorgelezen tijdens het multidisciplinair overleg.
'Aandacht voor de mens achter de dementie is zo belangrijk,' zegt John. 'Het bespreken van een bewoner in zo'n overleg was vaak niet meer dan een opsomming van functionaliteiten. ''Kan nog een goed gesprek voeren bijvoorbeeld.'' Mijn bijdrage was dan vaak om een samenhangend mensbeeld te scheppen. Bij zo'n constatering dat iemand nog een goed gesprek kon voeren, was mijn vraag: ''Maar waarover dan?'' Mijn taak was om mensen mee te nemen in de zoektocht naar: wie is iemand, wie zit daar? En dat werd gewaardeerd.'

Rode draad

'De ontmoeting vind ik het mooie in het contact met mensen. Diepere lagen in jezelf met iemand kunnen delen geeft een geweldig gevoel. Dat je verbonden bent, niet de enige die ergens mee bezig is of mee zit. In al die jaren in de ouderenzorg is de ontmoeting mijn belangrijkste instrument geweest als psycholoog. Samen de pijn van het ouder worden en oud zijn delen en samen zoeken naar mogelijkheden om die pijn te verlichten, te zoeken naar nieuw houvast en resterende bronnen van klein geluk. Vertel me wie je was en ik zal begrijpen wie je bent. Je hoopt dat mensen zelf iets kunnen vertellen over wat er zich van binnen afspeelt en dat kan gelukkig nog heel lang. En als dat niet meer kan, moet je het gedrag lezen. Als iemand stil zit, is dat dan stil van verdriet of stil van tevredenheid?'
'De rode draad is altijd de belevingswereld geweest. In de tijd dat ik begon, was iedereen heel druk in de weer met realiteitsoriëntatie. Die bewoner moest bij ons blijven, als de persoon met dementie in de verwardheid verdween… daar konden we niets mee. Dat vond ik vreemd. En de opvattingen over autonomie, daar worstelde ik ook mee. Dat het zo belangrijk is om mensen zoveel mogelijk dingen zelf te laten doen. Daar stopte iedereen veel energie in. En dat is nog steeds zo. Maar ik dacht en denk dat er vaak een spanningsveld is tussen hoe de persoon met dementie dit beleeft en hoe wij het beleven. Autonoom zijn is voor mij ook dat ik mag zeggen: ''Ik weet het niet, ik vind het fijn als jij het doet.'' Daar oog en oor voor hebben is voor mij belevingsgericht, dan voelen mensen zich gezien en gehoord. En als ik één ding heb geleerd is het wel dat er een universele behoefte is om gehoord, gezien, begrepen en gewaardeerd te worden. Als die behoefte niet wordt vervuld, kun je problemen verwachten. En daarin verschilt de mens met dementie totaal niet van iemand die geen dementie heeft. "Als ik niet begrepen word, ga ik lelijk doen," zei een bewoner eens tegen me.'

Zorgen voor zorgverleners

'Heel belangrijk voor een psycholoog is de samenwerking met de verzorging. Ik heb een achtergrond in cliëntgerichte therapie volgens Rogers, daarin staan de drie P's centraal: persoonsgericht, procesgericht en pragmatisch. Dat houdt in dat je ook oog hebt voor het perspectief van de zorgverlener en dat wat je wilt bereiken ook haalbaar moet zijn. Belevingsgerichte zorg is niet alleen kijken naar de persoon met dementie en/of diens mantelzorger, maar ook naar de zorgverlener. We moeten niet weglopen voor wat de bewoner met de zorgverlener doet.'
'Als de omgeving een factor is die van invloed is op gedrag en wij zijn die omgeving, dan zij we zelf ook deel van een probleem dat we bij een ander constateren. Wij stemmen ons gedrag af op de ander, maar de ander doet dat ook bij ons. Hoe ervaart de mens met dementie ons? Zijn we in de ogen van een persoon met dementie wel de zorgverlener die we denken te zijn? En als je niet gezien wordt als zorgverlener, als wie dan wel? Kun je rekenen op iemands sympathie of ben je de personificatie van het kwaad, degene die iemand tegen zijn zin opsluit en van zijn vrijheid berooft? Het is nodig om je voortdurend bewust te zijn van je rol en de betekenis die jij hebt in het contact met een cliënt. Een rol bovendien die van moment tot moment kan verschillen.'
'Daar kun je als psycholoog bij helpen. Uitgangpunt daarbij is voor mij dat het niet om het resultaat gaat, niet om de winst, maar om ''goed spel''. Ik ben niet verantwoordelijk voor het gedrag van de ander, ik ben verantwoordelijk voor goed hulpverlenerschap. Daarvoor is waarachtig contact nodig, van twee partijen. Zonder oordeel, in nabijheid, in dialoog, in samenspel. Samen zoeken naar wat helpt.'

Onmacht

Dementie wordt ook wel eens de ziekte van de onmacht genoemd. Tot op heden zijn we niet bij machte dementie te genezen en ondanks de veelheid aan interventies, benaderingen en activiteiten die we hebben bedacht om lijden te verlichten en het leven te veraangenamen, leggen we het uiteindelijk toch af tegen aftakeling en dood, aldus John. De volgende wijsheid is voor hem daarom een belangrijk leitmotiv:
Geef me de moed om te veranderen wat ik veranderen moet en kan,
geef me het geduld om te accepteren wat ik niet veranderen kan,
En geef me de wijsheid om het verschil tussen deze twee te zien.
John: 'Zorgverleners zijn vaak een oplossingsgericht volkje. Het probleem ligt nog niet op tafel of we zijn al bezig met hoe we het weer van tafel kunnen krijgen. Weg met die onrust, weg met boosheid en verdriet. Daarbij blijven we niet zelden zoeken naar oplossingen die er niet zijn en zien we onmacht gemakkelijk aan voor eigen falen. Zeker in de tijd waarin we nu leven, een tijd waarin alles maakbaar lijkt, alles moet kunnen, waarin geen plek meer lijkt te zijn voor onmacht en kwetsbaarheid. Natuurlijk, aandacht voor mooie momenten moet er zijn, maar daarbij mogen we de lelijke momenten niet uit het oog verliezen. Want dan doe je geen recht aan de werkelijkheid en ben je niet echt belevingsgericht bezig. Of zoals een bewoner met dementie me eens zei: "Ze begrijpen me niet. Ze zijn allemaal even vriendelijk, maar ze hebben niet in de gaten hoeveel pijn het doet om afhankelijk te zijn."'
'Bij probleemgedrag zie je die reflex van zorgverleners het sterkst: het gedrag moet weg. Oké, dat begrijp ik, maar is het ook haalbaar? Samen op zoek gaan naar de beste oplossing kan ook zijn: hoe kunnen we hiermee leven? Je moet realistisch zijn in je doelen. Vaak is het optimaal haalbare volgens mij al bereikt, maar dan willen collega's het nog beter. Als je daarover dan in gesprek gaat, kom je dikwijls toch samen tot de conclusie: dit is wat het is, misschien mogen we ons eigenlijk wel in de handjes knijpen als je kijkt naar hoe het thuis ging. Maar natuurlijk heb ook ik me regelmatig machteloos gevoeld. De kunst is dan om dat te erkennen en er te laten zijn. Vaak helpt het om de rollen om te draaien. Iemand met dementie voelt zich continue in een afhankelijke rol, ziet zichzelf als Gekke Henkie omdat hij zoveel niet meer weet of kan. Dan is het heel fijn als de posities eens worden omgedraaid en jij als zorgverlener je machteloosheid laat zien en zegt: 'Ik weet het niet meer, ik heb u nodig om te begrijpen hoe ik het beste met u kan omgaan.'''

Dementie verdragen

'Verbinding is het sleutelwoord heb ik ontdekt. Verbinding van hoofd en hart, van denken en voelen, ik en de ander, ik en mijn omgeving. Verbinding tussen bewoners, familieleden, zorgverleners en vrijwilligers. Met een lach en een traan, want dat is het leven. Leren verdragen. Dat moeten mensen met dementie ook: heel veel dingen leren verdragen.'
'Dementie is een psychotrauma, een ramp, voor een aantal mensen een regelrechte hel. Ik ben ervan overtuigd dat sommige mensen gewoon niet in staat zijn om dementie te verdragen. Ongeveer tien procent van de mensen met dementie ervaart een torenhoge lijdensdruk. Dan word je geconfronteerd met ethische dilemma's, wat is dan medemenselijkheid? Maar het dementieproces werkt ook als een zalf die de pijn verzacht. Je bewustzijn verandert, hoe je dingen ervaart, hoe je denkt. Waarschijnlijk ga je de dementie dus ook niet zo ervaren zoals die nu overkomt op een buitenstaander. Misschien is dat wel een stukje compassie, een zegen die dementie met zich meebrengt. Het blijft een vreselijke aandoening, maar daar zijn er meer van.'
Het moeilijkste aan dementie vindt John het verlies van het contact. In het proces van terugtrekken kan er veel eenzaamheid zijn, mensen kunnen zich in de steek gelaten voelen. Daarom is het volgens hem zo belangrijk dat we in gesprek blijven met mensen met dementie. Dat we contact maken, niet bang zijn om dingen te vragen, te benoemen en te bevestigen. Maar dat praten met iemand met dementie, moet je dat leren?
John: 'Ja, wat is praten? Ik heb soms prachtige gesprekken zonder dat ik weet waar over het gaat. Dat noem ik tweesporencontact. Je kunt het allebei over iets totaal verschillends hebben, terwijl je op gevoelsniveau een goed gesprek hebt. Voor mij is het belangrijk mensen met dementie dingen te laten ervaren. Ze een beetje te bemoedigen: ''Nu heb je het heel moeilijk, dat blijft misschien nog een tijdje zo en we weten nog niet hoe we daar uitkomen met elkaar, maar we gaan ergens het vertrouwen vinden dat er een tijd komt dat het anders wordt. Over een tijdje voel je je waarschijnlijk weer anders. En daarbij gaan we je helpen, je hoeft dat niet alleen te doen.'' Timing is daarbij heel belangrijk: wanneer luister je, wanneer neem je het over.'
'Mensen met dementie hebben me veel geleerd over hoe het leven in elkaar zit. Dat niet alles maakbaar is, dat je dingen ook moet accepteren zoals ze zijn. Vriendjes worden met de pijn, eigenlijk. En ze hebben me ook laten zien waar het in het leven om draait. Niet om autonomie, want die verlies je, je wordt gewoon afhankelijk. Maar afhankelijk zijn we nu ook al allemaal, alleen beseffen we dat doorgaans niet. Maar wacht maar eens tot het huisvuil een tijd niet meer wordt opgehaald… Mensen met dementie hebben me ook dankbaarheid en nederigheid geleerd. Als ik op de fiets naar huis stapte, realiseerde ik me bijvoorbeeld dat ik dat kon - en dat zoiets niet vanzelfsprekend was, ik had de hele dag mensen gezien die het niet meer konden. Zo krijgt een mens hart voor kwetsbaarheid. Kwetsbaar zijn we allemaal. En als we daar meer oog voor zouden hebben, zou de wereld er misschien een beetje mooier uitzien.'
'Vertel me wie je was en ik zal begrijpen wie je bent'

Elf lessen uit de zorg

  • Ontmoeting is de sleutel tot contact.
  • Vertel me wie je was en ik zal begrijpen wie je bent.
  • Ieder mens wil gehoord, gezien, begrepen en gewaardeerd worden.
  • Problemen los je op en als je ze niet kunt oplossen, probeer je ermee te leven.
  • Je bent zelf een deel van het probleem.
  • Wees niet uit op winnen, maar op goed spel.
  • Tegen je verlies kunnen.
  • Leven is vriendjes worden met pijn, angst, verdriet en boosheid.
  • De kunst van het loslaten is toelaten.
  • Autonomie en vrijheid verliezen hun betekenis zonder verbinding met mensen om je heen.
  • Je hoeft niet perfect te worden want je bent het al.
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Onze productaanbevelingen

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Denkbeeld

Denkbeeld, het tijdschrift voor Psychogeriatrie, is een populair-wetenschappelijk opinieblad, waarin de oudere mens met psychogeriatrische problemen centraal staat.
Denkbeeld schenkt aandacht aan de oudere mens en de problemen die zich in de latere levensfase kunnen voordoen: van dementie tot angst, van achterdocht tot depressiviteit.

BSL Academy Accare GGZ collective

Metagegevens
Titel
Hart voor kwetsbaarheid
Psycholoog John Ekkerink over zijn werk in de dementiezorg
Auteur
Debby Gerritsen
Publicatiedatum
01-04-2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
DementieVisie / Uitgave 2/2019
Print ISSN: 2950-2713
Elektronisch ISSN: 2950-2721
DOI
https://doi.org/10.1007/s12428-019-0019-3

Andere artikelen Uitgave 2/2019

Denkbeeld 2/2019 Naar de uitgave

Column

Verval