Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-03-2010 | Uitgave 1/2010

Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment 1/2010

Halo Effects in Ratings of ADHD and ODD: Identification of Susceptible Symptoms

Tijdschrift:
Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment > Uitgave 1/2010
Auteurs:
Cynthia M. Hartung, Elizabeth K. Lefler, Ashley B. Tempel, Monica L. Armendariz, Benjamin A. Sigel, Carolyn S. Little

Abstract

Halo effects in the assessment of ADHD and ODD were examined. Participants were 159 undergraduate college students who rated children described as showing disruptive behaviors. Bidirectional halo effects were found. Specifically, the presence of oppositionality artificially inflated ratings of inattention and hyperactivity, and the combined presence of inattention and hyperactivity artificially inflated ratings of oppositionality. Several specific items were found to be particularly susceptible to halo effects. Due to these halo effects caution should be exercised when diagnosing multiple behavior disorders, especially with items found to be particularly susceptible. Clinical interviews conducted by mental health professionals may help distinguish between the true presence of multiple disorders and halo effects based on ratings. Future research should determine whether structured interviews conducted by mental health professionals are less susceptible to halo effects than rating scales.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2010

Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment 1/2010 Naar de uitgave