Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 1/2013

01-01-2013 | Forum

GVO op zijn Frans

Auteur: Adriaan Visser

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 1/2013

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Vijftig jaar gezondheidslichting en -opvoeding (GVO) in Nederland roept de vraag op hoe dat elders in Europa was.1,2 De Nederlandse GVO was (en is vaak) sterk ingebed in en gedomineerd door de Angelsaksische benadering van gezondheidsbevordering, waarin Engeland, het Engelstalige deel van Canada en de VS een hoofdrol spelen. De referenties in eerdere historische overzichten in TSG maken dat overduidelijk.1,2 In Frankrijk, delen van Zwitserland, Franstalige Canada en Wallonië had de ontwikkeling van GVO een eigen karakter, waar we door de taalbarrie` re vaak weinig vanaf weten. En omgekeerd geldt dit ook voor de ‘pays l’ espace franco phone’ die vaak minder de Angelsaksische bronnen willen of kunnen raadplegen.
Literatuur
go back to reference Saan H, Haes W de. 50 jaar GVO en gezondheidsvoorlichting. Deel I: De GVOjaren (1962-1986). Tijdschr Gezondheidswet 2012;90:61-8.CrossRef Saan H, Haes W de. 50 jaar GVO en gezondheidsvoorlichting. Deel I: De GVOjaren (1962-1986). Tijdschr Gezondheidswet 2012;90:61-8.CrossRef
go back to reference Saan H, Haes W de. 50 jaar GVO en gezondheidsvoorlichting. Deel II: Verbreding naar Gezondheidsbevordering (1986-2011). Tijdschr Gezondheidswet 2012;90: 110-25. Saan H, Haes W de. 50 jaar GVO en gezondheidsvoorlichting. Deel II: Verbreding naar Gezondheidsbevordering (1986-2011). Tijdschr Gezondheidswet 2012;90: 110-25.
go back to reference Visser A. L’histoire de l’éducation du patient en Hollande. Educ Patient Enjeux Santé 2011;29:54-7. Visser A. L’histoire de l’éducation du patient en Hollande. Educ Patient Enjeux Santé 2011;29:54-7.
go back to reference Lacrois A, Assal JP. L’ education du patient thérapeutiques. Nouvelles Approaches de la maladie chronique. Paris: Edition Vigot, 1980. Lacrois A, Assal JP. L’ education du patient thérapeutiques. Nouvelles Approaches de la maladie chronique. Paris: Edition Vigot, 1980.
go back to reference Assal JP, Golay, Visser APh (eds). New trends in patient education: a trans-cultural and inter-disease approach. Patient Education 2000. Proceedings of the Patient Education 2000 Congress, Geneva, 1-4 June, 1994. Amsterdam: Elsevier, 1995. Assal JP, Golay, Visser APh (eds). New trends in patient education: a trans-cultural and inter-disease approach. Patient Education 2000. Proceedings of the Patient Education 2000 Congress, Geneva, 1-4 June, 1994. Amsterdam: Elsevier, 1995.
go back to reference Maldonato A, Piana N, Bloise D, Baldelli A. Research in therapeutic patient education: current challenges. Patient Education EDP Science 2009;1:S213-7.CrossRef Maldonato A, Piana N, Bloise D, Baldelli A. Research in therapeutic patient education: current challenges. Patient Education EDP Science 2009;1:S213-7.CrossRef
go back to reference Deccache A, Lavendhomme E. Information et éducation du patient: des fondements aux méthodes. Bruxelles: De Boeck, 1989. Deccache A, Lavendhomme E. Information et éducation du patient: des fondements aux méthodes. Bruxelles: De Boeck, 1989.
go back to reference Education du patient á l’hôspital: quelle efficacité? Educ Patient Enjeux Santé 2011;29: 41-84. Education du patient á l’hôspital: quelle efficacité? Educ Patient Enjeux Santé 2011;29: 41-84.
go back to reference Sociéte International Francophone d’ Ėducation Medical. Canada: Montreux, 2012. Sociéte International Francophone d’ Ėducation Medical. Canada: Montreux, 2012.
go back to reference Foucaud J, Bury JA, Balcou-Debussche M, Eymard C (eds). Ėducation thérapeutique du patient: Modèls, pratiques et évaluation. Paris: INPES, 2010. Foucaud J, Bury JA, Balcou-Debussche M, Eymard C (eds). Ėducation thérapeutique du patient: Modèls, pratiques et évaluation. Paris: INPES, 2010.
go back to reference INPES. Élaboration d’un référentiel de compétences en éducation thérapeutique du patient. Introduction et mode d’emploi. Paris: INPES, 2012. INPES. Élaboration d’un référentiel de compétences en éducation thérapeutique du patient. Introduction et mode d’emploi. Paris: INPES, 2012.
Metagegevens
Titel
GVO op zijn Frans
Auteur
Adriaan Visser
Publicatiedatum
01-01-2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 1/2013
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/s12508-013-0015-6

Andere artikelen Uitgave 1/2013

TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 1/2013 Naar de uitgave