Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Critical Care 3/2014

01-06-2014 | Verpleegtechnisch

Grenzeloos simulatieonderwijs

Uniek samenwerkingsproject UMC Utrecht, RAVU en METS Center

Auteurs: Ruben Verlangen, Conny Alewijnse-Spierings, Marleen Horsting

Gepubliceerd in: Critical Care | Uitgave 3/2014

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Wie niet gericht kijkt of luistert, mist al snel belangrijke informatie. Dat is zeker van toepassing bij de overdracht van een patiënt door de ambulanceverpleegkundige op de spoedeisendehulp (SEH). Simulatieonderwijs op basis van crew resource management (CRM) kan helpen fouten te voorkomen en de patiëntveiligheid te vergroten, met vaak simpele handvatten.
Literatuur
1.
go back to reference Rall M, Gaba DM. Human Performance and Patient Safety. In: Miller’s anesthesia, 6th ed. Philadelphia: Elsevier Churchill Livingstone; 2005. Rall M, Gaba DM. Human Performance and Patient Safety. In: Miller’s anesthesia, 6th ed. Philadelphia: Elsevier Churchill Livingstone; 2005.
2.
go back to reference Exter P et al. Gestructureerde overdrachtsmethoden voor ambulancehulpverleners; Vakblad Ambulancezorg; maart 2013. Exter P et al. Gestructureerde overdrachtsmethoden voor ambulancehulpverleners; Vakblad Ambulancezorg; maart 2013.
3.
go back to reference Rall M, Dieckmann P. Crisis Resource Management to Improve Patient Safety; Errors in medicine, patient safety and human factors. Euroanesthesia 2005, Wenen, Oostenrijk, mei 2005. Rall M, Dieckmann P. Crisis Resource Management to Improve Patient Safety; Errors in medicine, patient safety and human factors. Euroanesthesia 2005, Wenen, Oostenrijk, mei 2005.
4.
go back to reference Rudolph JW, Simon R, Raemer DB, Eppich WJ. Debriefing as formative assessment: closing performance gaps in medical education; Society for Academic Emergency Medicine; 2008. Rudolph JW, Simon R, Raemer DB, Eppich WJ. Debriefing as formative assessment: closing performance gaps in medical education; Society for Academic Emergency Medicine; 2008.
5.
go back to reference Valcke M. Onderwijs als ontwerpwetenschap. Gent: Academia Press, 2010. Valcke M. Onderwijs als ontwerpwetenschap. Gent: Academia Press, 2010.
Metagegevens
Titel
Grenzeloos simulatieonderwijs
Uniek samenwerkingsproject UMC Utrecht, RAVU en METS Center
Auteurs
Ruben Verlangen
Conny Alewijnse-Spierings
Marleen Horsting
Publicatiedatum
01-06-2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Critical Care / Uitgave 3/2014
Print ISSN: 1574-4280
Elektronisch ISSN: 1875-7081
DOI
https://doi.org/10.1007/s12426-014-0051-5

Andere artikelen Uitgave 3/2014

Critical Care 3/2014 Naar de uitgave

News

Kort