Skip to main content
Top

01-05-2014 | Nieuws

Gratis gebitscontrole bij verzekeraar

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail
insite
ZOEKEN

 

 

Inderdaad: verzekerden van Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid konden bij de verzekeraar van 2 tot 16 april een gratis gebitscontrole krijgen door een mondhygiënist. Hiertoe werkte de zorgverzekeraar samen met de NVM (Nederlandse Vereniging voor Mondhygiënisten). De tandheelkundige wereld, de laatste tijd toch al niet op erg goede voet met de verzekeraars, reageerden unaniem verontwaardigd, ook de NMT en het Mondforum lieten zich kritisch uit over de opvallende actie van de verzekeraar. De schoenmaker had zich bij zijn leest moeten houden.

 

Desgevraagd stelt de verzekeraar op haar beurt, bij monde van Jetteke Sjouke, dat Zorg en Zekerheid zeker niet op de stoel van de zorgverlener gaat zitten. De eenmalige samenwerking met de NVM zou er op gericht zijn om verzekerden kennis te laten maken met een zorgverlener. 'De afspraak duurt maar een kwartier, daarin kan natuurlijk nooit een behandeling plaatsvinden.'

 

Ook de NVM, waar de verzekeraar mee in zee is gegaan, benadrukt dat het niet gaat om het verlenen van mondzorg, maar om een kennismaking met een mondhygiënist in de verzekeringswinkel.

 

DPSI plus voorlichting (mond)gezondheid

 

Toch blijkt de geboden gebitscontrole 'in de praktijk' (lees: de verzekeringswinkel) uitgebreider dan door beide instanties wordt gesuggereerd. Het mondzorgadvies dat wordt uitgevoerd door de mondhygiënist, bestaat uit een DPSI, gevolgd door een advies hoe de tandvleesproblematiek kan worden opgelost. Ook voorlichting over het ontstaan van tandvlees- en mondgezondheidsproblemen en de relatie met de algemene gezondheid passeren de revue. Hiermee begeeft de verzekeraar zich wel degelijk op glad ijs. 'Verzekeraars moeten beseffen dat de zorgverlener zorg verleent. Het lijkt er nu op vaak op dat de zorgverzekeraar wel weet wat goed is voor de patiënt. Dat is niet zo. Ze kopen alleen zorg in,' zegt Edwin Brugman, directeur Kennis en Netwerken bij de VvAA, de organisatie die diensten verleend aan professionals en organisaties in de gezondheidszorg.

 

Verzekeraars lijken steeds meer over de hoofden van zorgverleners te communiceren met patiënten. Brugman: 'Ook het experiment met de vrije prijsvorming hebben ze naar mijn mening misbruikt. Ze hadden tegen de patiënt moeten zeggen: de premies moeten omhoog, omdat steeds meer mensen gebruik maken van de mondzorg. Of: omdat we onze marges willen bewaken.'

 

Verzekeraars en tandartsen vormen nog steeds geen gelukkig huwelijk.

Auteur(s): Marijke Simons

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Onze productaanbevelingen

BSL Tandarts Totaal

Met BSL Tandarts Totaal houdt u eenvoudig en efficiënt uw vak bij. Met dit abonnement krijgt u tijdschrift TandartsPraktijk in de bus, heeft u toegang tot een groot aantal tandheelkundige boeken en geaccrediteerde nascholing, waaronder de TP Kennistoetsen. Alles in uw eigen tijd en wanneer het u het beste uitkomt. Op BSL Tandarts Totaal vindt u betrouwbare en actuele vakinformatie om u nóg beter te maken in uw vak.