Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-12-2013 | Original Paper | Uitgave 12/2013

Journal of Autism and Developmental Disorders 12/2013

Grasping Motor Impairments in Autism: Not Action Planning but Movement Execution is Deficient

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 12/2013
Auteurs:
Astrid M. B. Stoit, Hein T. van Schie, Dorine I. E. Slaats-Willemse, Jan K. Buitelaar
Belangrijke opmerkingen
Astrid M. B. Stoit and Hein T. van Schie have contributed equally to this work.

Abstract

Different views on the origin of deficits in action chaining in autism spectrum disorders (ASD) have been posited, ranging from functional impairments in action planning to internal models supporting motor control. Thirty-one children and adolescents with ASD and twenty-nine matched controls participated in a two-choice reach-to-grasp paradigm wherein participants received cueing information indicating either the object location or the required manner of grasping. A similar advantage for location cueing over grip cueing was found in both groups. Both accuracy and reaction times of the ASD group were indistinguishable from the control group. In contrast, movement times of the ASD group were significantly delayed in comparison with controls. These findings suggest that movement execution rather than action planning is deficient in ASD, and that deficits in action chaining derive from impairments in internal action models supporting action execution.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 12/2013

Journal of Autism and Developmental Disorders 12/2013 Naar de uitgave