Inleiding
Samenwerking met partners in de wijk
Het sociaal wijkteam
-
Leer elkaar kennen: weet met welke wijkteams uw patiëntenpopulatie te maken heeft en ken het aanbod en de werkwijze van de teams.
-
Zorg dat er een vast aanspreekpunt is binnen het wijkteam naar wie verwezen kan worden en zorg ook dat er een contactpersoon vanuit het eigen gezondheidscentrum/de praktijk is. Dit kan bijvoorbeeld een POH zijn, die op bepaalde momenten aanschuift bij overleg van het wijkteam. Maak goede afspraken over verwijzing en terugkoppeling. Bij gegevensuitwisseling van medische informatie is uiteraard toestemming van de patiënt nodig. Maak hiervan een aantekening in het dossier.
-
Gezamenlijk casuïstiek bespreken kan bijdragen aan het leren kennen van elkaars werkwijze en helpt bij het maken van afspraken voor een gezamenlijke aanpak. Dit kan bijvoorbeeld met de wijkverpleegkundigen uit het team.
-
Fysieke nabijheid maakt samenwerking gemakkelijker: wanneer een wijkteam gevestigd is in de buurt van een gezondheidscentrum of zelfs in hetzelfde gebouw zit, maakt dit uitwisseling tussen professionals laagdrempelig en voor patiënten is het gemakkelijker om de verwijzing op te volgen.
De rol van de praktijkondersteuner (POH)
Voorbeelden van samenwerking
1 Op Wijksafari: huisartsen op de fiets door de wijk1
Reactie van een deelnemende praktijkondersteuner: ik had geen idee! Dit zou ieder jaar georganiseerd moeten. Ik heb regelmatig het gevoel dat ik meer voor een patiënt wil doen, maar ik vind het vaak lastig om in te schatten waar en naar wie ik het beste kan doorverwijzen. Door de professionals en vrijwilligers te ontmoeten, is de drempel om te verwijzen vele malen lager. Ik had van de meeste dingen wel een globaal beeld, maar geen idee van de enorme diversiteit en professionaliteit van het aanbod. Dit werkt vele malen beter dan een folder.En een huisarts geeft aan dat hij na deze wijksafari meer in handen heeft om mensen te bieden: ik heb dezelfde week al een vrouw verwezen naar Nisa for Nisa. Dergelijk aanbod, om mensen op te attenderen of om naartoe te verwijzen, zit nu veel meer in mijn hoofd.Een andere huisarts zegt: door een wijksafari gaat het toch meer leven, in plaats van in een zaal zitten en vertellen wat je doet. Doordat ik zelf heb gezien wat er allemaal al is in de wijk, kan ik dit ook beter overbrengen aan mensen.
2 Samenwerking POH-GGZ en het sociaal wijkteam2
Ervaring van de POH-GGZ: als POH-GGZ kan ik mensen soms met een paar gesprekken weer even op weg helpen. De problemen van mensen zijn zo groot dat we moeten samenwerken in de wijk. Als huisarts of POH kunnen we het niet alleen. Dat samenwerken gaat vaak buiten het reguliere contact met de cliënt om. Tussendoor ben ik voortdurend aan het bellen en regelen. Anders kan ik niet de zorg bieden die nodig is voor mijn patiënten en bied ik geen oplossingen, komt de cliënt heel snel weer terug bij mij en de huisarts. Doorverwijzen naar specialistische hulp, zoals de crisisdienst, doet de huisarts vaak in overleg met mij. Doorverwijzen naar wijkteam, schuldhulpverlening of sociaal raadslieden doe ik zelf.Zo ken ik bijvoorbeeld al wat langer een jong gezin met twee kinderen van wie beide ouders een persoonlijkheidsstoornis hebben. De politie komt helaas regelmatig over de vloer vanwege de overlast die de buren ervaren. Hierover heb ik met het wijkteam regelmatig overleg: zodat ik het ook weet als Veilig Thuis wordt ingeschakeld. En de wijkagent weet dat ik hulp voor de jonge vader probeer in te schakelen om zijn agressie te leren bedwingen.Een ander voorbeeld is een jonge vrouw – een importbruid – uit Pakistan. Moeder en zwanger van de tweede. Ze spreekt geen Nederlands en is depressief, waarschijnlijk heimwee. Samen met het wijkteam bereiden we de komst van de nieuwe baby voor. De gemeente betaalt de tolk die we nodig hebben om haar te helpen. Onder andere bij de inzet van specialistische psychiatrische intensieve thuiszorg.Door overleg met het wijkteam weet ik inmiddels naar welke ontmoetingsplek ik eenzame oudere migranten kan doorverwijzen. Ook kon ik via de tussenpersoon van de gemeente in het wijkteam een cliënte met diabetes en overgewicht die het aan middelen ontbrak om te sporten, toch doorverwijzen naar een plek om te sporten, waarbij de gemeente tegemoetkwam in de kosten.Ik heb vier keer per jaar een overleg met het wijkteam. We bespreken casussen, leren van elkaar, optimaliseren de zorg en ondersteuning voor de mensen in deze wijk met een opeenstapeling van problemen. In het wijkteam neemt iemand vanuit de gemeente deel die expliciet de opdracht heeft om de samenwerking in de wijk te ondersteunen.
3 Sociale activering met Welzijn op recept3
Ervaringen van de huisarts: Frederieke Pijbes is werkzaam als huisarts in Osdorp, waar al enkele jaren met Welzijn op recept gewerkt wordt. Wij, de huisartsen, zijn er heel erg blij mee. Je ziet als huisarts veel patiënten die beter af zijn in het sociaal domein. De welzijnscoach is al jaren werkzaam in deze wijk en kent de wijk van binnen en van buiten, alle activiteiten zijn bij haar bekend en ze heeft korte lijnen met de aanbieders en professionals in de wijk. Dat is erg fijn, want dan hoef je als huisarts niet alles te weten. Vaak verandert er ook van alles in het aanbod, zo ontstaan er regelmatig nieuwe activiteiten. Dat is onmogelijk bij te houden als huisarts.De huisartsen bellen of mailen de coach als zij een patiënt willen verwijzen en de patiënt krijgt een ‘welzijnsrecept’ mee. Vervolgens neemt de coach contact op met de patiënt en maakt een afspraak in het huis van de wijk en in sommige gevallen komt de coach bij de mensen thuis langs. In een aantal gesprekken verkent zij hoe het met deze patiënt gaat en wat hij of zij zou willen. Als er een idee is wat de patiënt kan gaan proberen, gaat de coach de eerste keer zelf mee om de patiënt in contact te brengen met de activiteit of de vrijwilliger(s).
Activiteiten op maat
Korte lijnen met het wijkteam
Ondersteuning van ROS en gemeente
4 Een speciaal spreekuur voor sociaal kwetsbaren in Zwolle4
Hoe werkt het?
Wie komen er op het spreekuur’?
Wat merken de huisartsen ervan?
5 Samenwerken in Lelystad: multifunctionele accommodaties5
Betere verwijzing en uitwisseling
Financieel spreekuur
Meerwaarde steeds beter zichtbaar
Samenvattend
Meer weten?
-
Samenwerking huisartsen en gemeenten van de LHV en VNG: https://vng.nl/files/vng/publicatie_bijlagen/2013/20130509-lhv-vng-huisarts-gemeente-samen-werken-in-de-wijk.pdf
-
Aanbevelingen samenwerking huisarts en wijkteam (LHV): https://www.lhv.nl/service/aanbevelingen-samenwerking-huisarts-en-wijkteam
-
Samenwerking in de wijk (Vilans): https://www.vilans.nl/vilans/media/documents/producten/infographic-specialisten-sociale-wijkteams.pdf
-
Dossier verbinden zorg, welzijn en preventie (CGL): https://www.loketgezondleven.nl/gezonde-gemeente/themadossiers/preventie-zorg-en-welzijn
-
Casussen voor huisartsen in achterstandswijken (Pharos): http://casussen-uit-achterstandswijken.nl/
-
Cultureel Interview voor gebruik in de eerste lijn (Pharos): http://www.pharos.nl/nl/kenniscentrum/laaggeletterdheid-en-gezondheid/herkennen-en-effectief-communiceren/het-culturele-interview